За централните банки в богатия свят две е магическо число. Ако цените се повишат с 2% годишно, повечето потребители, в по-голяма или в по-малка степен, могат да пренебрегнат бавното им покачване. А и малко инфлация е изключително благотворна: тя дава на шефовете средство да сръчкат непродуктивните работници -едно замразяване на заплатите де факто означава намаляване с 2%, и стимул да инвестират печалбите си.
И най-важното, тя държи икономиките далеч от дефлацията и водещите до икономическа депресия решения - пестенето на парите и отлагането на покупките, до които спадащите цени могат да доведат. Въпреки обявеното придържане към едва ли не представяните за магически 2% обаче, се задава период на спад на цените, пише в свой анализ The Economist, цитиран от БТА.
Полъхът на дефлацията се чувства навсякъде. Дори в САЩ, Великобритания и Канада, всяка от които регистрира икономически растеж от над 2%, инфлацията е далеч под целевото равнище.
Цените се забавят и на Изток, като инфлацията в Китай възлиза на оскъдните 0,8%. Нивото от 2,4% е на път да изчезне в Япония, която се плъзга обратно надолу към дефлацията; Тайланд вече е там.
Ситуацията в еврозоната обаче е най-удивителна. Нейното инфлационно минало - цените се повишаваха годишно средно с 11% в Италия и с 20% в Гърция през 80-те години на 20-и век - е далечен спомен. Днес 15 от 19-те страни членки на клуба са в дефлация; най-високата инфлация, едва 1%, е в Австрия.
Петролът обяснява нещата до голяма степен. Преди година един барел от сорта Брент струваше 110 долара; днес цената му е 60 долара. Това поевтиняване с 45% се отразява постепенно на цялата икономика. Във Великобритания, данни, публикувани на 17 февруари, показаха, че главоломният спад на цените на енергията и транспорта е допринесъл за инфлация от 0,3% през януари на годишна основа, едно от най-ниските равнища в историята. В САЩ цената на бензина намаля с 35% през последните шест месеца; стойността на дизела и на горивото за отопление също върви надолу.
Това само по себе си не е нещо лошо. При условие че използването на енергия през зимата е необходимост, потребителите са по-добре, когато цената на горивото спада.