По същото време миналата година написах* в публикация в блог пет предвиждания за развитието на финансовите технологии (или финтек) през годината. И сега дойде моментът да видим дали тези прогнози се сбъднаха и заедно да разгледаме в следващите редове какво очаква финансовия сектор през 2019 г.
Заключения от изминалата година
В началото на 2018 г. казах, че 2018 г. ще бъде годината, когато стойността и популярността на биткойн ще спаднат. И това се оказа точно така, след като биткойн изгуби 73% от стойността си. Тогава предвидих и че все повече досега работили с NFC иноватори за разплащания ще започнат да се отдръпват от технологията, която ги ограничава в използването на някакъв хардуер за осъществяване на плащания. И докато наблюдаваме навлизане на QR функционалности за разплащания в някои региони от света (и то в Скандинавските страни), най-значимото развитие дойде от Азия, и то предимно движено от успеха на технологията в Китай.
При дискусията за бъдещето на отвореното банкиране и мобилните разплащания през 2018 г. прогнозирах, че все повече трети страни ще обръщат внимание на възможностите, които дава PSD2 (ревизираната Директива за платежните услуги) – и особено в Европа. Наскоро Google например придоби лиценз за електронни пари в Литва и вече има позволение да предлага финансови услуги в Европейския Съюз.
Auka пък пусна Settle – платформа за мобилни разплащания, която позволява на банки, телекоми или всеки друг, като големи ритейлъри например, с голяма клиентска база да предлага безрискови услуги за мобилни разплащания.
По отношение на моите коментари за навлизането на допълнителната реалност (AR) и начина, по който тя ще бъде интегрирана в търговската стратегия и електронната търговия реално всеки ден срещаме нов пример за това. От обувки до грим, готините „пробвайте – изживявания“ непрекъснато се развиват и ще стават все по-усъвършенствани с времето.
Но достатъчно за 2018 г. Какво ни очаква през настоящата година? Ето ги петте основни теми, които вярвам, че ще имат най-голямо влияние на развитието на финансовите услуги през годината.
Засилва се влиянието на PSD2
Най-накрая. PSD2 влиза в сила, тъй като API от банките трябва да бъдат пуснати не по-късно от септември. API документацията и средите за тестване трябва да бъдат пуснати не по-късно от шест месеца преди пускането на API. И аз очаквам да видим драматично увеличение на компаниите, които ще опитат да бъдат в ролята на интегратор или „магазин за всичко“. Но играчи като Facebook, Google и Amazon могат да бъдат победителите. В крайна сметка API ще бъдат унифицирани и много по-структурирани, но за това ще трябва да почакаме за PSD3. Така че ще обсъждаме това през 2020 г.
Установените играчи ще ускорят иновацията
С нарастването на броя на предлаганите нови услуги и тяхната популярност, които смятам, че ще надминат очакванията на установените играчи, ще видим драматична промяна в начина на отговор на тази заплаха. Тези, като Visa и MasterCard, особено в Европа, ще си партнират, инвестират и купуват компании, които са следващата вълна от технологии за разплащане и свързаните с тях финансови услуги. Все още е рано, но впоследствие те ще преминат отвъд техния настоящ бизнес модел, в който банките са единствено дистрибутори.
Големите банки ще действат по същия начин, а по-малките банки ще се адаптират и иновират в своето продуктово развитие много по-усилено от начина, който виждаме досега.
Също така ще станем свидетели на някои екстремни опити за сингъл игра. Някои от тях ще се провалят, но други ще успеят. Ако са достатъчно бързи при създаването на нови услуги за достатъчно голям сегмент от пазара, или целия пазар, някои играчи ще успеят да откраднат клиенти от други играчи. Телекомуникационните компании и търговците на дребно ще се присъединят към тази игра, защото те имат възможност да адресират цели пазари, използвайки PSD2 API.
Но най-вече през 2019 г. ще видим голямо увеличаване на тясно таргетираните услуги, които адресират конкретен проблем или аудитория. Това ще доведе до навлизането на множество услуги за малък и среден бизнес, което от своя страна ще направи паневропейския бизнес много по-евтин, бърз и дигитален.