Стане ли дума за анализ на сектора на недвижимите имоти, хората обикновено си представят съпоставка между няколко колони числа, от която се вади изводът накъде ще вървят цените на имотите – нагоре или надолу. Цените, естествено, са онова, което най-много вълнува и професионалистите, и широката публика. За тяхното дългосрочно прогнозиране обаче не е достатъчна екстраполацията на наблюдаваните ценови равнища.
За опознаване на инвестиционните тенденции в международен мащаб ни помагат различни изследвания. Интересен и новаторски подход ни демонстрира швейцарският професор Мартин Хьосли, който работи едновременно в университетите на Женева и Единбург.
Изводите на професор Хьосли се базират на два подхода. Първият е анализ на основните международни издания за недвижими имоти и на тяхното съдържание по континенти в периода от 2010 до 2015 г. Сравнението между континентите показва преди всичко, че делът на статиите, публикувани от европейски изследователи в най-добрите международни издания за недвижими имоти, е нараснал от 4% през 2000 година на 18% през 2015 г. През същия период делът на северноамериканците е намалял от 84% на 64%. Другите континенти, застъпени в проучването на женевския професор, напредват с пропорциите на Европа (Азия от 11% на 15% и Океания от 1% на 3%).
Еволюцията на процентите не означава в никакъв случай, че американските изследователи са загубили интерес към тематиката на недвижимите имоти. Причината за промените е чувствителното увеличение на интереса към другите континенти.
Професор Хьонсли вижда различни причини за това явление. На първо място, изследователската дейност се базира на образованието в областта на недвижимите имоти, което постигна значителен прогрес през последните години.
Да отбележим, че България също е в крак с тази тенденция. Специалността „недвижими имоти“ намери място в програмите за редовно обучение на два университета. Повиши се нивото на курсовете за допълнителна квалификация за хора с различно образование, които работят в този бизнес. Още преди осем години ФИАБЦИ – България организира първите международно признати курсове за CIPS (Certified International Property Specialist).
Пазарите в Европа станаха по-прозрачни. Информацията за тяхното развитие се увеличи значително през последните години. Трябва да се държи сметка и за поведението на основните играчи на европейския пазар, които искат да имат все повече информация в минимум време.
Интригуваща е и съпоставката вътре в рамките на европейския континент. Основната част от статиите, публикувани за нашия континент, е от изследователи, базирани във Великобритания (38%). Следват Германия (11%), Италия и Холандия (7%). Списъкът продължава с Швейцария с 4%, която изпреварва Испания и Франция със само по 3%. Страни като България се мяркат епизодично в такива изследвания, когато има някакъв специален повод за отбелязване, често с отрицателен знак.
Изследването на професора от университета в Женева разкрива още един интересен елемент: еволюцията на тематиките, свързани с недвижимите имоти в Европа, от 2008 до 2015 г. Статиите за оценяването на имоти са се увеличили драстично. Техният дял в съвкупността на всички публикувани материали по темата е достигнал от 5% до 25%. Жилищната тематика също има сериозен напредък – от 9% на 19%.
Тези увеличения се обясняват с нарастващия интерес на инвеститорите към сектора на недвижимите имоти – както към жилищния сегмент, така и към бизнес имотите. Има всеобщо разбиране за значението на по-точните изследвания върху пазара, който е станал по-комплексен.
Изследванията на факторите за устойчивото развитие на недвижимите имоти, като икономия на енергия и опазване на околната среда, както и темите за регламентациите и законодателството, са скочили от 0% през 2008 г. на 10% през 2015 г. Това е за сметка на управлението на инвестиционни портфейли и техниките за успешни продажби на имоти (от 18% на 8% и от 9% на 3%), които са достигнали своя връх през 2008 г.
Дори и бегъл поглед върху българските издания би показал очевидно изоставане от международните тенденции. Въпросът как да направим бързо печеливша сделка с имот продължава да доминира в съзнанието на българската публика над въпроса как да развием дългосрочно успешен бизнес с имоти.