fallback

Трябва да се противодейства на нарастването на неравенството

Докато образованието е приоритет само на държавата обаче, няма надежда за равен старт на децата на богатите и бедните, смята Мария Маринова

13:41 | 23.02.14 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Трябва ли да се противодейства на увеличаващото се неравенство в благосъстоянието на хората по света? Каква роля трябва да играе държавата в такъв процес? Способен ли е пазарът сам да се справи с този дефект? Изпратете ни вашия коментар на info@invrestor.bg и може да спечелите новата книга на Джоузеф Стиглиц "Цената на неравенството"*.

Представяме ви мнението на Мария Маринова.

Определено мисля, че трябва да се противодейства на нарастването на неравенството между бедните и богатите. Не защото богатите стават все по-богати, а най-вече защото бедните стават все повече и по-бедни. Дали изобщо е възможно и как да стане – това е съвсем друго нещо. Не вярвам, че е възможно. Поради няколко причини, според мен. Първо – всички хора се раждат с различен умствен капацитет. Няма такова нещо като равен старт на децата, поради обективи ограничения. Образованието започва от семейството и зависи в голяма степен от семейната среда. Не става въпрос само за финансови възможности за осигуряване на скъпоплатено образование. Семействата не са еднакви в разбиранията си, в целите и приоритетите си. Не всички смятат, че да си умен и добре образован е постижимо и желателно. Второ – образованието е приоритет на държавата. А в последно време се убеждаваме, че държавата няма интерес да възпитава и образова умни хора, които да стават богати. Без да изпадам в теории на конспирацията -  ясно е, че умните хора не се манипулират и ръководят лесно, те задават въпроси и не приемат готови отговори. Коя държава би искала да има проблеми с умните си граждани? Определено не и нашата. Така че, докато образованието в този си вид е приоритет само на държавата, няма надежда за равен старт на децата на богатите и бедните.

Трето – пак за образованието. Как образоваме децата си да са финансово интелигентни? Държавното образование не го прави, следователно това трябва да е приоритет на родителите. Говорим ли с тях за възможностите за личен бизнес, обясняваме ли им какво е инвестиция, доход, разход, какво е спестяване? Или ги учим да са следващо поколение потребители на ненужни стоки? Учим ли ги да четат финансова литература, а въпросът по-скоро трябва да е – ние самите образоваме ли се финансово? Това би било един начин самите ние да подобрим благосъстоянието си. Четвърто – но не по важност. Каквото и да правят хората за финансовото си благополучие, нищо няма да се случи без подходяща законова уредба. Тя трябва да подкрепя малкия и среден бизнес, а не корпорациите. Не вярвам това да стане в обозримо бъдеще поради причини, които биха звучали конспиративно, но според мен са си съвсем реални. Т.е. трябва да има интерес да се случи промяната. Въпросът е от къде ще дойде натискът за тази промяна – дали от богатите или от все по-бедните? Или от т. нар. интелектуалци, като Джоузеф Стиглиц. Или може би от следващата революция. * Наградата е предоставена от Ozone.bg! Специално за читателите на Investor.bg от Ozone предоставят 10% отстъпка на всеки, който поръча "Цената на неравенството" от електронния магазин. За целта в полето Промо-Код въведете INVESTOR-78 при поръчката. Доставката на всички поръчки е напълно безплатна!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:54 | 14.09.22 г.
fallback