fallback

Икономиката на България през 2014: Обличайте се топло, за да не настинете

Оптимизмът, заложен в бюджета за следващата година е неоправдан, смята икономистът Бисер Манолов

08:20 | 19.12.13 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

2013 година вече е към края си. Добра или лоша, изпращаме една изключително динамична откъм събития година. А каква ще е следващата? Какво ще се случи с икономиката на страната и оправдани ли са оптимистичните рамки, заложени в Бюджет 2014? Представяме Ви мнението на икономиста Бисер Манолов. Ако и Вие имате позиция - изпратете ни я на info@investor.bg и ние ще я представим на читателите. Очакваме ви!

Не знам доколко философията на Бюджет 2014 е достигнала до средностатистическия българин, но съм сигурен, че от цялата числова канонада той е запомнил две неща: първо, че е бюджет на „икономическия растеж и социалната ориентираност“, и второ, че е „напрегнат“.

Ако трябва да разтълкувам определението „напрегнат“ за бюджета на популярен език, това означава, че има осезаем риск от неговото неизпълнение.

За макроикономистите не е тайна, че Бюджет 2014 просто е наситен с буфери. По принцип бюджетните буфери са обичаен прийом и в никакъв случай не представляват нещо, което е негативно като философия. Когато обаче тяхното количество е нетрадиционно високо, единствено възможният прочит е, че идейните творци на най-важния закон в държавата имат дълбоки съмнения в реалното изпълнение на заложените в него параметри.

Нещо подобно се получи и след актуализацията на Бюджет 2013. Приходната част до този момент звъни тревожно. Не може да се отрече опитът на творците му за балансиране на бюджета в края на годината чрез използването на бюджетните буфери.

На база изпълнението на републиканския бюджет към 31 октомври се набиват на очи две пера, от които управляващите ще могат да покрият дупката, която ще се появи в края на годината от несъбраните данъци и осигуровки. Това са капиталовите разходи, чието изпълнение към края на месец октомври е 58%, и „други трансфери“, чието изпълнение към края на същия период е 35,6%. Официално има заделен резерв за непредвидени и неотложни разходи в размер на 405 млн. лева.

Сумата от трите горепосочени пера към края на месец октомври възлиза на 1,6 млрд. лева. Към настоящия момент може да се каже, че тази сума представлява нещо като бюджетен буфер.

Красиво, нали?

Вече става ясно, че очакванията на управляващите за състоянието на българската икономика през 2014 г. е свръхпозитивно. Ако ставаше въпрос само за политическо перчене, всичко щеше да бъде лесно обяснимо.

Ръст на българската икономика от 1,8% през 2014 г. е малко вероятен и ще се аргументирам защо. В съставянето на държавния бюджет реализмът е задължителен, но традиционно в България този процес е неприемливо политизиран. Бюджетната макрорамка служи на стопанските субекти, за да си направят точните разчети за следващата година.

Ако е заложена нереалистична бюджетна рамка, държавата компенсира дефицититите чрез държавен дълг, който се плаща от всички данъкоплатци, за фирмите обаче това може да се окаже фатално. Представете си, че синоптиците ви обещават слънчево време през следващия ден. Вие си обличате летните дрехи, а се оказва, че ви е затрупал сняг.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:39 | 14.09.22 г.
fallback