IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Не всичко става с пари

Не е ясно дали простото наливане на пари в икономиката ще промени ситуацията в България, смята Христо Христов

15:54 | 03.07.12 г. 17
Не всичко става с пари

Нищо ново под слънцето

Един от първите сигнали за все по-голямото отдалечаване между образованието и бизнеса бе даден през 2004 г. с проект на Министерството на икономиката: „Изследване и анализ на състоянието на процеса по възпитание, обучение и образование в предприемачество в средните професионални училища в България и Пакет от мерки за повишаване нивото на образование, обучение и възпитаване в дух на предприемачество”.

Изследването констатира, че на национално ниво отсъства цялостна политика, съгласувана с бизнеса и ориентирана към съобразяване с възможностите и изискванията на пазара на труда.
Липсва създаден работещ социален механизъм за съчетаване на интересите на бизнеса и трудовия пазар с капацитета на професионалните училища и демографското развитие на страната, областите и общините. Не съществуват методика и индикатори, въз основа на които да се оптимизира училищната мрежа от професионални училища и да се оцени нейната ефективност.

Контактите и ангажираността на бизнеса с професионалното образование и обучението по предприемачество са силно ограничени. Връзката на професионалните училища с бизнеса е до голяма степен формална и декларативна, защото все още не се основава на взаимен интерес.

Особено ограничени са контактите на професионалните училища с малките и средните предприятия, които не се разглеждат като желан и търсен партньор. Предпочита се сътрудничеството с големи фирми, финансови институции и държавни ведомства.

Подготовката, познанията и уменията, които учениците получават, не са достатъчни да задоволят потребностите на бизнеса. Тази констатация се отнася особено за средното професионално образование и се споделя от мнозинството интервюирани бизнесмени.

За съжаление тези изводи (и редица други), до които достига проектът, надживяват последните 8 години и звучат така, сякаш е съвременно и актуално проучване, реализирано само преди дни, а инвестициите в образование през последните години надхвърлят милиони левове.

Бяха разкрити един куп ИКТ центрове в цялата страна, с което се целеше да се повишат уменията на гражданите да работят във виртуална среда, но останаха празни. А помните ли, че най-мощният компютър на Балканите бе приютен от България? Едва ли, защото никой не е видял как неговата страховита мощ произвежда стойност за икономиката.

Да, има нужда

Определено има крещяща нужда от инвестиции в образованието, но не намерените милиони левове за създаване на пустеещи сгради ще реализират добавена стойност в икономиката. Истинският ръст ще бъде резултат от инвестираните усилия за създаване на работещ диалог между бизнеса и образованието.

Именно доброто сработване между тях е ключът към създаването на една прогресираща икономика. Диалогът между двете страни би осигурил на бизнеса кадри, от които той наистина се нуждае и не му се налага да инвестира в преобучаване и преквалифициране на такива.

Постигането на консенсус за необходимите познания и умения, които трябва да притежават специалистите, за да се впишат в съвременния бизнес модел, би облекчило фирмите и би дало възможност на младите хора да бъдат по-конкурентни със своите познания и умения на пазара на труда. Изграждането на визия за професиите, които умират, за тези, които се раждат, и тези, които тепърва ще се родят, ще спомогне не само за развитието на икономиката, но и ще позволи младите да се реализират в собствената си страна.

Именно тук президентската институция може да инвестира усилията си, защото за толкова години и правителства именно това се оказа най-скъпоструващо, за да бъде направено.

Какво е вашето мнение? Какво куца на страната ни? Изпратете ни вашата позиция на info@investor.bg и ние ще я представим на останалите читатели!
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:45 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

17
rate up comment 0 rate down comment 0
Macphisto
преди 12 години
Те винаги са зависели от манталитета на масата: http://temadaily.bg/publication/3915-%D0%90%D0%B1%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%86%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%E2%80%9E%D0%9F%D0%B0%D1%80%D0%B8%E2%80%9C-%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B0/
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 1 rate down comment 0
george_tn
преди 12 години
изграждането на един специалист не е въпрос само на образование, а и на лични качества. Освен това работата и саморазвитието на този специалист е въпрос на мотивация. Българския работодател няма нужда нито от кадърни, нито от образовани, нито иска да плаща за това. Вишист се назначава, не защото е кадърен, а заради лицензирането. В България традиционно не се цени интелектуалния труд. Ние сме страната на всестранно развитите индивиди, за добро или за лошо, и тази полемика е безсмислена и изкуствена
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 1 rate down comment 0
Hris0 Hrist0v
преди 12 години
Ами не точно. Имам поглед върху сектора, в който работя и върху това какво можеш да работиш с тази специалност. Другите предмети бяха (е не много интересно), но основно за обща култура. По принцип гледайки моделите на образованието в наложилите се чужди университети, студентите учат 2 години общи предмети, които им служат, за да разберат материята и възможностите за реализация и в оставащите години се профилират в конкретни специалности, където не учат по 8-9 предмета на семестър, а по 2-3 конкретни и целенасочени. В Германия примерно е малко по-различно. Там учиш 3 години и излизаш със специалност, която вече можеш свободно да практикуваш, ако продължиш да се обучаваш следващите 2 години за степен магистър, вече започваш правиш наука, а не да си по-компетентен работни.За жалост ако се приложат подобни модели тук ще доведе до пенсионирането на доста професори надживели си годините. Да не говоря и че имах един професор всичколог. Човека за 5 години обучение ми преподава по 10 предмета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 3 rate down comment 0
Hahoto
преди 12 години
Точно защото си работил тази работа са ти трябвали точно тези 10 предмета, ако работата беше малко по различна 5 от тях нямаше да ти трябват, но щяха да ти трябват други 5. Вярно е, че има излишни дисциплини, но никога не се знае знанията от коя ще ти потрябва и коя ще ти свърши работа, особено, ако се наложи да си смениш работата ;))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 3 rate down comment 0
Hahoto
преди 12 години
Че образованието има трески за дялане, спор няма. Но така поставен проблемът изглежда доста едностранчив. С две думи бизнеса не може да разчита на кадрите от ВУЗ-овете. Всъщност, какви кадри трябват на бизнеса??? С 5 години стаж по специалността и още куп изисквания, срещу скромна стартова заплата, щото си начинаещ. Малко е смешно един болен /бизнесът/, да сочи друг болен /образованието/... Тая работа ми звучи малко, като в онзи детски лав "Присмял се хърбел на щърбел". Разбира се доказателства - много от тези "безработни на килограм" от "неадекватното" ни образование, намират чудесна професионална реализация в чужбина по специалността. И така, ако си един млад специалист - вишист и пазара на труда у нас ти предлага да станеш сервитьор, а в Германия можеш да се реализираш професионално,то знайте че ПРИЧИНАТА Е - защото българскията бизнес е малък и недоносен и възможностите, които предлага са крайно стеснени и недостатъчни, досущ като мисленето на повечето пишман менаджери...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 2 rate down comment 0
educator
преди 12 години
Ето какви тенденции в съвременното образование съществуват днес както във вузовете, така и в компаниите. Днес компаниите, които обръщат внимание на обучението на своите сътрудници, постигат по- успешни резултати.В свят, в който управлява интелектът, следва да се промени определението за образованието и професионалната подготовка. Все още се смята за нормално съществената част по образованието да се осъществи до към 25 години. Счита се, че чрез натоварване на личността със знания в ранна възраст може след това лесно да се преживее през следващите четиридесетина години под влиянието на тези знания, а след това ние на никой повече няма да сме нужни.http://dohodite.com/i-like-high-incomes/hr/education-impact-on-business
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 0
todortk
преди 12 години
Когато човек завърши дадена специалност, той трябва да има знания достатъчни за да може да работи в някое от трите направления -преподаване и наукадържавна администрация или предприятиечастен сектор
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 2 rate down comment 0
todortk
преди 12 години
Определено има нужда да се обновят програмите на университетите и да се комуникира повече с бизнеса. Програмата в университета трябва да бъде разделена на три равни части :1. Неща които бизнеса смята за нужни - предмети развиващи конкретни умения които са необходими за да може висшистът да е адекватен на работното си място.2. Неща, които държавата смята за нужни - държават следва да има приоритети за развитието на всеки отрасъл и следва да подготвя кадрите си така че да са адекватни не само на текущото състояние на нещата, но и на теденцията в развитието на отрасъла. Това което бизнесът не може да види от своята камбанария, държавата е длъжна да го види.3. Неща необходима на науката и образованието - това са предмети които развиват по-абстрактно мислене или които научните среди смятат за основополагащи за развитието на въпросния отрасъл.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 0
Hris0 Hrist0v
преди 12 години
Аз започнах работа след 2-ри курс и се занимавах с това, което учих. Много е забавно да гледаш от 1-во лице как, за да си изкараш заплата със своята специалност ти трябват едни умения и познания, а в университета те занимават с пълни глупости. Добре, че не ме караха задължително да присъствам на безсмислените лекции. Накрая на семестъра просто отивах и си преписвах юнашки по *** предмети, а по тези, които ми бяха необходими в работата си учих всичко. И така от 64 изучавани предмета в бакалавърската степен, реално в работата ми трябваха не повече от 10-тина. Другите бяха само за обща култура, но пък с еднаква тежест ако не издържиш изпита си по тях, можеш да прекъснеш образованието си.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 1 rate down comment 0
RedBot
преди 12 години
И тук има едно професорско лоби, почти като банковото :). Пълнят главите на студентите с непотребни знания само и само да си запазят работицата.Има толкова плява във всяка една специалност, че бедния студент забравя за какво е влязъл да учи. Ама то и като с всяко друго нещо в тая държавица и в образованието идеята да се вземат едни пари, а не да се произведе нещо смислено. За това само частно и платено висше образование. Всеки да си прави сметката къде колко и какво ще учи. Държавните поръчки създадоха студ град и чалготеките му та снахме за смях на всички.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още