В чл. 55 на Закона за защита на потребителите е записано "Потребителят има право, без да дължи обезщетение или неустойка и без да посочва причина, да се откаже от сключения договор от разстояние в срок 7 работни дни ..."
В последните два дни на два пъти се наложи да получа това си право не поради Закона, а поради настойчивостта ми.
Вчера сутринта закупих обикновен mp3 плейър на скромната цена от 29 лв. от голяма верига за техника. Исках с него да пускам песни формат mp3 чрез радиото в колата си, както правех и със стария вече развален mp3 плейър.
След покупката последва кратък телефонен разговор с приятел, който ме посъветва да пробвам с флаш памет, но да изчакам 2-3 минути докато зареди песните.
Съответно се върнах в магазина в рамките на 30 минути и казах на касиерката, че искам да ми възстанови сумата тъй като се оказва, че mp3 плейърът не ми трябва. Получих смаяния й поглед, след който я помолих да говоря с управителя. "Аз ще говоря с него", каза тя и след 2 минути се върна с разрешение да ми изплати сумата.
След проведените късно вчера тестове с флаш памет се оказа, че песните все така не тръгват на радиото в колата и отново купих същия модел mp3 плейър. Тестовете на самия mp3 плейър обаче показаха, че и с него нищо не става и тази сутрин се запътих към въпросния магазин, част от голяма верига за продажба на техника.
Този път бях насочен към отговарящия за щанда с mp3 плейъри, който заяви "няма как да го върнете, той е в изправност, ако ми бяхте казали, че ще го ползвате за радио в кола, щях да ви кажа, че може би няма да стане, но сега нищо не мога да направя". Моят отговор беше "имам право според Закона за защита на потребителите да го върна в 7 дневен срок, без значение дали работи или не, искам да говоря с управителя".
От управителката чух значително количество измислици "Няма седемдневен срок, имате право да го върнете само ако е повреден, от 8 години съм управител на магазина и знам по-добре от вас, отказвам ви рекламацията".
Моят отговор бе в смисъла на закона "извинявам се, но в закона пише 7 дни, без значение дали стоката е изправна или не. Ако не е изправна дори срока е например 2 години, колкото е гаранцията при този mp3 плейър, моля отворете закона и го прочете, виждам че имате интернет".
Управителката с 8-годишен опит ми отвърна, че няма да отвори закона.
Шокиращото за мен е, че щом управител с 8 годишен опит не знае, че трябва да връща парите веднага, щом клиентът поиска това в 7-дневен срок от покупката, то малцина българи си търсят правата и търговците си правят каквото искат. Ако всеки ден през нея минаваха 2-3 клиента като мен, щеше да знае законите доста добре и да ги спазва с усмивка.
Разбира се, поисках да ме свърже с нейния пряк ръководител.
"Ще говоря с него насаме, моля изчакайте отпред". Докато чаках обмислях следващите си стъпки.
На първо място щях да поискам писмен отказ от рекламацията с подпис и печат. Докато не го получех, щях да блокирам касата и нямах притеснение нито от охраната, нито от полицията, защото ще е смешно да се напише "арестуван, защото е искал да му издадат документ за отказ от рекламация по Закона за защита на потребителите".
С такъв документ който и да е адвокат с радост ще води дълги дела, защото е ясно, че ще ги спечели.
Другите варианти бяха обаждане до централата на магазина за техника и най-масово използвания "форумен рев", който обаче с нищо не учи търговците да спазват закона.
За радост ръководителят на управителката разреши приемането на рекламацията и магазинът загуби "големите" 29 лв. оборот. Разбира се, запази ме за бъдещи покупки, от което ще спечелят много повече.
За съжаление получих законното си право на рекламация не защото търговецът уважи закона, а просто пожелаха да им се махне от главата един настойчив клиент, развалящ комфорта им.
преди 14 години Продължение от предния кометър.Искам да подчертая че по настоящем лап топ-а още е на ремонт.Общо 1 месец в сервиз и 2 седмици при мен,а аз си плаща лизинг, плащам си и интернет които няма как да ползвам.Това е \"Големи и Нагли\" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Моля помогнете!Та случаят ми е следният:Закупих си лап топ от голяма верига за техника, които се оказа с проблем.На втората седмица оставих лап топ-а в сервиза и ми го върнаха след 2 седмици и половина, на следващият ден отново същият проблем и пак в магазина,за да го поправят.При първата поправка му бяха сменили дъното, на чисто нов компютър за 1300лв.Естесвено след като разбрах че са ми го върнали развален вдигнах луд скандал и исках нов или да ми върнат парите.Управителя на магазина, както и тъпака които приема рекламъциите отказаха.Заплаших с \"Комисията за защита на потребителя\" , а наглите магазинери отговориха \"И те няма да ти помогнат\".От :\"КЗП\" казаха че преди е имало закон които гласи, че ако една стока се развали 3 пъти докато е в гаранция, трябва да бъде сменена с нова или да се върнат парите, но това вече е премахнато от закона.Какво да правя?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години "Според мен статията наистина е подвеждаща и мотивираща некоректно отношение от страна на недобросъвестни и нагли потребители."Говориш абсолютни глупости!Сега набързо ще ти изброя няколко големи вериги магазини от Англия:хранителни стоки-ASDA( част от WALL MART);Компютърен свят(не съм сигурен за името, може и на другите да сyм объркал някоя буква...) - Хардуер и софтуер;и много други..., на гърба на касовите им бележки пише:"До един месец от покупката, можете да ни върнете стоката без да ви задаваме въпроси"- възстановяват парите, а не те карат да подмениш с друга стока!Каква по-добра реклама от това? Търговеца е толкова сигурен в качествата на стоката си, че предполага и след употребата и ще си доволен от ползването и!Може да се прави и се прави!Верно има злоупотреби, хвалили са ми се сънародници, но и това отшумява, като видиш че е истина ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Проверих в Комисията за защита на потребителитеинашите закони са като навсякъде в ЕСникъде нямаш право да върнеш без обяснения (трябва да е повредено) ПО ЗАКОНно навсякъде КОНКУРЕНЦИЯТА между потребителите е довела до практика да се връща без проблемТака че, връщайте смело. Ще принудим търговците да въведат добри практики отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години За съжаление, това е поредното доказателство, че в България колкото си по-неук и нагъл, толкова "по-добре" се справяш :( . Наистина би било полезно, ако повече хора знаят правата си, включително и управителите на магазини с 8 години опит. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Според мен статията наистина е подвеждаща и мотивираща некоректно отношение от страна на недобросъвестни и нагли потребители. Ако продукта е с дефект, ако е развален дори ако гаранцията предоставена от търговеца е по-малка от законовата такава, може да се иска компенсация или ремонт за сметка на търговеца или производителя, но да имаш право да върнеш употребявани маратонки или тениска е просто смехотворно и определено нагло. Закона е написан с цел да се защитят интересите на потребителите, но в никакъв случай да се експлоатират и рекетират търговците. Автора на статията определено се хвали как е изиграл търговеца, позовавайки се на грешна интерпретация на закона. Мога само да кажа: "Пази боже, сляпо да прогледа" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕВ сила от 10.06.2006 г.Обн. ДВ. бр.99 от 9 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.51 от 23 Юни 2006г., изм. ДВ. бр.53 от 30 Юни 2006г., изм. ДВ. бр.59 от 21 Юли 2006г., изм. ДВ. бр.105 от 22 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.108 от 29 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.31 от 13 Април 2007г., изм. ДВ. бр.41 от 22 Май 2007г., изм. ДВ. бр.59 от 20 Юли 2007г., изм. ДВ. бр.64 от 7 Август 2007г., изм. ДВ. бр.36 от 4 Април 2008г., изм. ДВ. бр.102 от 28 Ноември 2008г., изм. ДВ. бр.23 от 27 Март 2009г., изм. ДВ. бр.42 от 5 Юни 2009г., изм. ДВ. бр.82 от 16 Октомври 2009г., изм. ДВ. бр.15 от 23 Февруари 2010г., изм. ДВ. бр.18 от 5 Март 2010г.Раздел II.Договор за продажба от разстояниеЧл. 55. (1) Потребителят има право, без да дължи обезщетение или неустойка и без да посочва причина, да се откаже от сключения договор от разстояние в срок 7 работни дни, считано от датата на:1. получаване на стоката от потребителя, когато са изпълнени изискванията на чл. 54 - за стоки;2. сключване на договора, а когато задълженията по чл. 54 са изпълнени след сключването на договора - от деня на тяхното изпълнение, но не по-късно от срока по ал. 3 - за услуги.(2) Алинея 1 не се прилага по отношение на следните видове договори:1. (изм. - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) за предоставяне на услуги, чието изпълнение е започнало с изричното съгласие на потребителя преди изтичането на срока по ал. 1;2. за доставка на стоки и предоставяне на услуги, чиято цена зависи от колебанията на финансовите пазари, които доставчикът не е в състояние да контролира;3. за доставка на стоки, изработени съобразно изискванията на потребителя или по негова индивидуална поръчка;4. за доставка на стоки, които поради своето естество не могат да бъдат върнати или подлежат на бързо разваляне, или има опасност от влошаване на качествените им характеристики;5. за доставка на аудио- и видеозаписи или програмни продукти, разпечатани от потребителя;6. за доставка на вестници, списания и други периодични издания;7. за хазартни игри и лотарии.(3) Потребителят може да упражни правото си на отказ от сключен договор от разстояние за финансови услуги в срок 14 дни.(4) Когато доставчикът не изпълни задълженията си по чл. 54, потребителят има право да се откаже от сключения договор в срок три месеца, считано от датата на получаване на стоката или от сключването на договора за предоставяне на услугата.(5) Когато информацията по чл. 54 е предоставена на потребителя в рамките на срока по ал. 4, срокът по ал. 1 започва да тече от датата на предоставянето й.(6) Доставчикът е длъжен да възстанови на потребителя в пълен размер заплатените от него суми не по-късно от 30 дни, считано от датата, на която потребителят е упражнил правото си на отказ от сключения договор.(7) Потребителят е длъжен да съхранява получените от доставчика стоки, тяхното качество и безопасност по време на срока по ал. 1. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години До автора:Считам, че статията е изключително подвеждаща по отношение на хората, които след прочитането й веднага ще се юрнат да връщат стока, която не са харесали, или най-малкото ще почнат да създават проблем в магазина. Уважаеми господине-автор на статията, за съжаление чл.55 на закона е написан и валиден само и единствено по отношение на Договор за продажба от разстояние - т.е. нищо общо с пазаруването от веригите, които споменавате - моля ви, погледнете внимателно закона. Все още не съществува в България закон, който да разрешава на клиента да връща стоката, защото иначе щяхме да станем като САЩ, ама поради недобросъвестността на мнозинството от нас щяхме да съсипем бизнеса на търговците.... Ето защо в магазина са били напълно прави да ви върнат, а честно казано според мен са ви пощадили, защото наистина не са искали за 29 лева да става проблем....Поздрави! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години На това му се вика "подвеждаща реклама". Естествено, че не става дума за покупки на място /офлайн :)/ и идеята е, че ако го купиш онлайн или по телефона, има технологично време (дни), което е необходимо за да достигне продукта до теб. Затова са тия 7 дни. Целият закон не ми е пред очите в момента и ако това не е уточнено в някакви други членове, въобще няма да се учудя, имайки предвид къде сме :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Да не говорим ,че според тоя преписан оттук оттам текст наречен "закон" съвсем спокойно всички можем да прилагаме номерата на турските гастарбайтери в Германия.Взех да се замислям дали да не си върна возилото щото "не отговаря на очакванията" ми ...и така през годинка ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар