За първи път в България ще има не просто ETF (борсово търгуван фонд), но по-интересното е маркет-мейкърът, който е задължителен за ETF-а.
На семинар, организиран от WOLF THEISS вчера, бе представена лекция, която показва примерното поведение на маркет-мейкъра в различни ситуации.
„Целта на маркет-мейкъра ще бъде да котира такива цени за ETF-а, че да постигне нетиране на покупките и продажбите на дялове от ETF-а и така да не се стигне до покупка или продажба на 15-те компании в SOFIX, защото това ще бъде катастрофално за ETF-а“, заяви лекторът Мариян Йорданов.
В момента управляващите дружества са в конкуренция, кой да направи първия ETF и се наложи журналист от Investor.bg да представи примерен борсово търгуван фонд, тъй като фонд мениджърите не искат да си представят идеите.
Според Йорданов примерният фонд е с например 1 млн. лв. капитал, всичкият записан от маркет-мейкъра. С тези пари се купуват акциите от SOFIX и маркет-мейкърът започва да котира на борсата. С цел стабилност на фонда се забранява постоянното издаване и емитиране на акции, които права са запазени само за маркет-мейкъра. Така единствената търговия ще бъде на пода на БФБ и то в коридора определен от маркет-мейкъра, който може да бъде до 5%.
Важно е да се уточни, че според закона, всеки ще има право да продаде книжата си чрез обратно изкупуване, ако цената на ETF-а на борсата се отклони много от индекса (SOFIX). В представения пример отклонението е 10%.
Маркет-мейкърът може да си постави за цел да поддържа половината емисия на ETF-а при себе си. Затова трябва да се стреми да печели от спред (разликата между купува и продава) и слага такива котировки, които стимулират нетирането на продажбите и покупките му в рамките на деня.
В нормалният случай при ниво на индекса от 100, маркет-мейкърът трябва да котира с оферта купува на 97,5 лв. и оферта продава на 102,5 лв.
Когато много инвеститори му продават, той може да свали котировките на например до 90 лв. купува и 91 лв. продава (оферта купува е свалена на 10% ограничение, а оферта продава е свалена с 9% от текущата стойност на SOFIX, включително чрез намаляване на спреда от 5% на 1%). В този случай интересът към продажби или ще изчезне или ще бъде предизвикан интерес към покупки и маркет-мейкърът ще овладее вълната от продажби, като в края на деня ще има толкова книжа от ETF-а, колкото е имало през деня.