През септември 2010 г. Холдинг Пътища АД намали участието си в три дъщерни дружества от 100% на под 1/3, след като не взе участие в увеличение на капитала им. Във връзка с тези намаления на дялове Комисията за финансов надзор наложи 3 акта на вече бившия изпълнителен директор на холдинга поради ненавременното разкриване на информацията. Какво обаче загуби Холдинг Пътища АД след намаляването на дяловете си в трите дъщерни дружества?
Проучване на Investor.bg на база отчетите на Пътностроителна техника АД (32,17% дял на холдинга), Пътинженеринг – М АД (32,16%) и Видапътстрой АД (32,26%) показва сумарна нетна печалба от 1,08 млн. лв. за 2010 г. Също за 2010 г. самият Холдинг Пътища АД отчита печалба за групата в размер на 883 хил. лв., тоест по-малко, отколкото са реализирали тези три дружества. Общата печалба на холдинга е 1,58 млн. лв., но от тях 701 хил. лв. принадлежат на другите акционери в дъщерните дружества, включително на основните акционери в Пътностроителна техника АД, Пътинженеринг – М АД и Видапътстрой АД.
Друг показател, по който трите дъщерни дружества са по-големи от самия холдинг, който доскоро ги е притежавал, е размерът на собствения капитал. За трите компании той е 20,8 млн. лв. към 31 декември 2010 г., докато консолидираният собствен капитал на Холдинг Пътища е 16,5 млн. лв.
По отношение на нетните приходи от продажби холдингът има общо 106 млн. лв. консолидирани продажби за 2010 г., докато трите дъщерни дружества имат 51 млн. лв. сумарни продажби. Правилата при консолидацията са такива, че продажбите на трите дружества за 51 млн. лв. са част от общите от 106 млн. лв. Тоест без тези три дъщерни дружества холдингът би имал около 55 млн. лв. продажби, или двойно по-малко от общо обявените.
Възниква и въпросът доколко Холдинг Пътища АД има право да консолидира резултатите на трите дружества при положение, че не притежава по над 50% от капитала им. Такова право съществува, ако има общо споразумение за управление с другите акционери или ако има мнозинство в управителните органи на всяко от трите дъщерни дружества. Възможно е условието за консолидация на дружество с дялово участие под 50% да отпадне по някаква причина и те вече да не бъдат консолидирани от холдинга.
Пътностроителна техника АД, Пътинженеринг – М АД и Видапътстрой АД са участници в консорциума, строящ Лот 4 на Автомагистрала Тракия, а Пътностроителна техника АД е строител и на Лот 2 от Автомагистрала Марица.
Пътинженеринг - М АД сключи договор за изграждане на пречиствателна станция Мангалия в Румъния за 3,3 млн. лв., като на 8 юли 2011 г. Холдинг Пътища обяви тази сделка.
Миналата седмица стана ясно, че Пътностроителна техника АД е сключило договор за 17,5 млн. лв. за изграждане на 3,4 км подходен път към ГКПП Капитан Андреево, част от Автомагистрала Марица.
През юни тази година бе оповестено, че Пътностроителна техника АД е сключило договор за 2,4 млн. лв. с община Троян, както и че има участие в други договори за над 3,5 млн. лв.
Ефектът за акционерите на Холдинг Пътища АД, от успехите на трите дружества обаче е 1/3, тъй като такъв е делът на холдинга в тях. Ефектът може дори да е и по-малък, ако мажоритарните акционери в тези дружества решат да не споделят резултатите с миноритарните, какъвто се явява Холдинг Пътища АД. Пример за такава ситуация например е да не се разпределят дивиденти, а да бъде увеличен капиталът под условие. В този случай делът на Холдинг Пътища АД може да бъде намален дори още повече.
На този фон Холдинг Пътища АД планира продажбата на губещите си дружества. За последните 12 месеца акциите на компанията поевтиняват с 68,2% до 0,477 лв. за брой и 14,6 млн. лв. пазарна капитализация.
Дружество | Продажби в хил. лв. | Печалба в хил. лв. | Собствен капитал в хил. лв. | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2009 | 2010 | 2009 | 2010 | 2009 | |
Холдинг Пътища за групата | 106 463 | 124 188 | 883 | 4 155 | 16 518 | 28 387 |
Пътностроителна техника АД | 30 759 | 36 382 | 350 | 1 850 | 4 583 | 4 042 |
Пътинженеринг – М АД | 14 745 | 19 957 | 655 | 49 | 10 177 | 9 664 |
Видапътстрой АД | 5 460 | 10 076 | 78 | -137 | 6 036 | 5 853 |
Свързани компании: