През платформата за интернет подаване на поръчки към БФБ-София са подадени 22,5% от поръчките към 11:30 ч. днес, или 1 628 оферти, показва проверка на Investor.bg. Подобен е делът на COBOS във въведените оферти и в последните месеци.
Чрез брокерски терминали и алтернативни на COBOS платформи са подадени 77,49% от офертите, или 5 605 броя.
Делът на офертите, подадени през COBOS, е три пъти по-нисък, отколкото през 2007 г., когато достигна около 3/4 от всички оферти, като платформата се ползваше не само от спекуланти, но и от пенсионни и договорни фондове.
"Развитието на капиталовия пазар в страната доведе до значително увеличение и на клиентите на COBOS – броят им нарасна около 10 пъти в периода 2005-2007 г., а среднодневният брой поръчки, подавани през системата, надхвърли 70% от общия брой подадени поръчки на ден", пише в представянето на COBOS в страницата на БФБ-София, чийто продукт е системата за интернет подаване на поръчки, стартирала на 4 март 2003 г.
През 2010 г. алтернативните на COBOS платформи за първи път изпревариха по брой абонати системата COBOS, според проучване на Investor.bg.
Спрямо края на 2008 г. абонатите на COBOS намаляват с 2/3 до 1 821 към 30 юни 2010 г. Така намаляват и приходите на БФБ-София от такси от COBOS (годишна такса от 72 лв. с ДДС за инвеститорите и от 1 200 лв. с ДДС за посредниците), което ще затрудни инвестициите в обновлението на COBOS и ще направи бъдещето му още по-трудно.