Италия е една от топ дестинациите в света за всякакъв вид екскурзии и почивки – от туристически обиколки с цел разглеждане на забележителности до красиви плажове и луксозни спа центрове, гурме традиции и интересни фестивали и традиционни пищни празници.
В началото на 2010г. три италиански курорта заеха челни места в класацията за луксозни и скъпи места за отдих на Wealth Bulletin – изданието, което обединява новини, прави анализи и следи състоянието на богатството по света.
Курортите Капри, Порто Керво и Портофино се наредиха сред най-скъпите места в света, а според експертите на изданието освен с лукса и класата, трите комплекса са известни и като изключително оживена дестинация сред собствениците на супер яхти. Независимо от високите такси за акостиране на пристанищата в тези курорти – в Капри цената за нощ е 2 900 евро, в Порто Керво в Сардиния трябва да броите 2 500 евро, а в Портофино - близо 2 350 евро, трите дестинации си остават сред най-предпочитаните заради красотата на италианските плажове. Липсата на достатъчно място на яхтените пристанища в Капри и Портофино допълнително вдига цената на услугата – там местата за супер яхти са съответно едва 10 и 6, докато марината в Порто Керво може да приюти 60 супер яхти.
В цените в пристанищата по света обаче се забелязват различия не само в зависимост от мястото, но и от сезона и активностите – съвсем естествено по време на яхтени изложения или в активния летен сезон цената за престой на яхта в Монако, Сен Тропе или Кан, където средно се плаща около 1 400 евро, скача доста.
Скъп е престоят на супер яхти и на пристанището на остров Ибиса. Там могат да акостират максимум 12 супер яхти с дължина над 24 метра, а цената за нощ е 2 300 евро. Балеарският остров е известен като най-големият парти център в света, ето защо не е чудна високата цена, която трябва да платят младите богаташи, привлечени от идеята да вкусят нощния живот на Ибиса и да акостират на пристанището с яхта.
Сред най-евтините пристанища в класацията на Wealth Bulletin е това в Абу Даби – там цената за нощ е едва 421 евро, а марината има място за 40 супер яхти.
Според Андреа Пезини, генерален директор на компания за мениджмънт на яхти Floating Life, голяма част от уговорките къде собствениците на супер яхти да акостират стават в неформална обстановка след лична договорка. Ето защо, обобщава Пезини, да познаваш човек от администрацията на някое пристанище, може да се окаже много полезно.
Една от най-високите цени, плащани за престой на пристанище, е сумата от 15 хил. евро, която е трябвало да извади от джоба си миналата година всеки собственик на яхта, който е искал да гледа Гранд При на Формула 1 в Монако.
Дори и най-скъпите марини в света обаче не успяха да избягат от световната финансова криза. Днес цената за акостиране не е фиксирана, а е въпрос на договорка, особено през ненатоварения период от годината. Имайки предвид, че всяка трета супер яхта е обявена за продан, според яхтените брокери от Camper&Nicholson, цялата индустрия е засегната от кризата.
Все пак обаче по вода са над 4 200 супер яхти с дължина над 24 метра, което означава, че яхтените пристанища скоро няма да опустеят, тъй като по-голяма част от тези яхти са за показ, а собствениците им едва ли биха си ги прибрали в задния двор, докато кризата отмине.