Кризата поражда много въпроси – не само глобални, но и чисто личностни – дали моментът е удачен за преговори за повишаване на заплата, или е по-добре да се изчака, докато рецесията отмине?
Редица хедхънтъри* у нас и в чужбина споделят мнението, че няма нищо по-добро от това да си честен с работодателя. „Хората смятат, че поради свиването на пазара на труда не е уместно да преговарят за повишаване на заплатата си. Това обаче не е вярно. Правилата за наемане не се променят с кризата“, казва Рита Ашли, собственичка на консултантска фирма за наемане в Сиатъл. „Именно поради кризата работодателите търсят активни и дейни служители, а умението да се водят преговори е особено ценно в момента, защото говори за самоувереност и добра самооценка“, допълва Ашли.
Ник Коркондилос, автор на книгата „Как да работим с хедхънтъри“, обяснява: “Да преговаряш за нещо, което искаш, е по-малкият риск от това да не правиш нищо. Пасивността е по-лошият вариант.“
Говорейки за увеличение на заплатата си не бива да чувствате вина. Има начин как думите в да звучат убедително и да не изглежда така, сякаш искате нещо нереално. Имайте предвид също така, че наемането е дълъг процес, ето защо, веднъж попаднали в организацията, работодателят ви е сигурен, че вие сте правилният човек и не би ви уволнил с лекота. Бъдещото ви развитие започва от там, където сте в момента. Когато кризата приключи, растежът ви ще започне от там, където се намирате тогава. Ето защо е важно по време на криза също да се развивате, ако не искате да загубите месеци в чакане.
Мнозина считат, че заемайки нова позиция, трябва да обяснят нашироко миналите си постижения и успехи. В повечето случаи обаче бъдещият работодател се интересува от това какво може да направите за фирмата в бъдеще и с какво ще бъдете полезни, а не какво сте постигнали до момента. Ако имате ясна визия за това и достатъчно убедително представите плановете си, исканията за увеличение на заплатата ще имат още по-голяма тежест.
Говорейки за идеите си ще убедите работодателя си, че не сте човек, който се интересува само от заплатата си, а наистина мисли как да развие бизнеса.
* Хедхънтър (от англ. headhunter – ловец на глави) е човек, който намира професионалисти за свободни позиции