Откакто пое контрола над една от най-големите модни империи, Франсоа Анри Пино постави отпечатъка си върху луксозни марки като Gucci, YSL и Puma. Днес бизнесът с луксозни стоки обаче подлага уменията му на добър мениджър на изпитание.
Лесно е да завидиш на живота на човек като Франсоа Анри Пино.
Той е потомък на френска фамилия, чието богатство е в размер на 6 млрд. долара, а бизнесът им включва аукционната къща Christie's и известната винарска изба в Бордо Шато Латур.
През 2005 година Франсоа Анри Пино поема контрол над управлението на една от основните дейности на семейството – конгломерата за луксозни стоки PPR, който се оценява на 28 млрд. долара на година и включва едни от най-известните марки в света: Gucci, Bottega Veneta и Yves Saint Laurent. За него работят дизайнерите Стела Маккартни и Александър Маккуин.
На празника Свети Валентин тази година милиардерът се ожени за холивудската звезда Салма Хайек на церемония в Париж и организира маскен бал във Венеция за отбрани гости, в това число Едуарт Нортън, Боно, Пенелопе Круз и Чарлийз Терон.
Цялата тази пищност около живота на Пино обаче не остана незасегната от случващото се по света – финансовият колапс предизвика затваряне на част от магазините на групата за луксозни стоки, уволнения, съкращаване на разходите, недоволни служители, излезли да протестират – икономическата криза засегна бизнеса на богатата фамилия.
Днес 47-годишният Пино има пред себе си две задачи – да защити семейния бизнес и името си на добър мениджър. Първото заради факта, че компаниите, част от конгломерата PPR - Neiman Marcus и Saks Fifth Avenue намалиха цените си в опита да подсилят продажбите. От консултантската фирма Bain & Co. изчислиха, че продажбите на PPR в световен мащаб са спаднали с 15 до 20% за първото полугодие на 2009 година и ще слязат с поне още 10% до края на периода.
Да затвърди името си на успешен мениджър изглежда на пръв поглед маловажно, но в дългосрочен план би изиграло голяма роля. Анализаторите от бранша следят всяка стъпка на Пино и дали той ще се окаже CEO с възможности да запази бизнеса и да го възроди след кризата е от изключителна важност.
Ето защо моментът за френския наследник е доста напрегнат, имайки предвид че други две големи европейски имена в сферата на луксозните марки – Escada и Christian Lacroix не издържаха на конкуренцията и фалираха.
Голяма роля за запазване стабилността на корпорацията изигра придобиването на голям дял за сумата от 4,7 млрд. долара от Puma. Този ход, след който PPR придоби 70% от компанията за спортни стоки, се оказа един от решаващите конгломератът да не претърпи провал.
„Той успя да предвиди случващото се“, казва Роналд Франч, президент на Saks Fifth Avenue пред CNN. Той описва Пино като човек с вътрешен усет за правене на бизнес и много отговорен в работата си.
Франсоа Анри Пино е учил в елитното френско бизнес училище HEC до 1980 година. Малко след завършването си се премества да живее в САЩ, в Града на ангелите. Животът на големия континент го поглъща и той е на път да се запише в бизнес училището в Станфорд. Не успява обаче да получи заветната зелена карта и е принуден да се завърне във Франция. Според думите на баща му, виждайки опасността да загуби сина си в чуждата страна, сам му предлага да се върне обратно в родината си и да поеме семейния бизнес. Пино младши не се съгласява, защото иска да си извоюва име и да се докаже в света на бизнеса сам, без помощта на богатата си фамилия. В продължение на 13 години той сменя различни занимания – работи като търговец на дървесина, подхваща и самостоятелни начинания. И така до април 2003 година, когато баща и син се срещат и решават да обединят силите си около семейния бизнес.