Когато става дума за изкуството на управление, General Electric е фирмата, от която могат да се почерпят едни от най-добрите практики. Ако се върнем назад към 1999 – 2000 година, когато компанията обяви публично конкурса между Джеф Имелт, Боб Нардели и Джим Макнърни за избор на човек, който да наследи Джак Уелч, много мениджъри на големи фирми се съгласиха, че това е правилният начин за избор на CEO.
Сега, 10 години по-късно, не е съвсем ясно доколко конкурсът е най-удачният начин за избор за човек за мениджърско кресло. Сред много управители на високи постове не е единодушно схващането дали публичната надпревара е най-добрият начин за избор на човек за ръководна позиция, какви са предимствата и недостатъците и дори какво точно трябва да включва едно такова „надбягване”.
Обикновено конкурсът е напълно последователен процес, който се провежда за определено време и в който поне двама участници са подложени на серия от преценки и дейности, за да се избере кой ще бъде избран за лидер на дадената организация. За провеждането на ефективен конкурс е нужна прозрачност на избора.
Продължителността на конкурса не е недостатък, имайки предвид, че в процеса на избор, задаване на задачи и работа на кандидатите с висшето ръководство всъщност се спестява от времето за обучение на новия директор.
Има серия от дефиниции на процеса – той може да бъде изцяло публичен както в случая на GE, организиран пред погледа на медиите или на браншовата гилдия; не толкова публичен, но все пак бизнес обществото в сектора да се доведе до знанието за конкурса, както направиха Procter&Gamble; или да се направи изцяло без знанието на външни организации или лица.
Конкурсът за назначаване на CEO се организира за по-продължителен период от време и в него участие взимат всички членове на борда на директорите. Плюсовете на този тип конкурс са в това, че макар да отнема повече време, директорите лесно разбират дали биха могли да се сработят с бъдещия CEO, да получат различна гледна точка и поглед за фирмата отвън. Състезанието е полезен опит и за участниците, които дори да не бъдат избрани, натрупват опит в истинския бизнес и печелят силни позиции в автобиографията си. Те имат възможност да разгърнат познанията си в областта като направят реални предложения за развитието на фирмата и изградят стратегия за успешен мениджмънт.
Недостатък на състезанието е, че винаги има както печеливши, така и губещи. Губещите обаче не изчезват от играта в истинския смисъл на думата.
Публичността на конкурса дава възможност на други организации на открият в участниците нужните им качества и в резултат да ги привлекат към себе си. След състоялия се публичен конкурс на GE например Боб Нардели отиде в търговската верига Home Depot, която притежава над 2193 магазина, има 209 300 служители и нетни приходи от 2,26 млрд. долара за 2008 година. Джим Макнърни пък беше привлечен в мултинационалната корпорация 3М веднага след края на конкурса, за победител на който беше избран Джеф Имелт.
*CEO (от англ. chief executive officer) - главен изпълнителен директор