Името на Хенри Форд е известно сред автомобилните среди, а в учебниците по икономика има цели раздели за революцията, която предизвиква в областта на серийното производство
Страстта към техниката на малкото момче от Детройт, Мичиган, се проявява още в ранно детство, когато баща му подарява часовник. Малкият Хенри разучава чарковете и скоро става известен като добър часовникар. Увлечен от новата си страст - техниката, едва 15-годишен, Хенри Форд сглобява първия си двигател с вътрешно горене.
Професионалната му кариера започва като машинист, в последствие работи в Westinghouse Electric Corporation и Edison Illuminating, чиито собственик – Томас Едисън го назначава за главен инженер.
През цялото време, работейки в различни компании, Хенри Форд развива знанията си за така интересните му двигатели и се усъвършенства в изработката, оптимизацията, сглобяването и приложимостта им, за да стигне до направата на собствен прототип на кола с бензинов двигател. Навършил 32 години, в малка работилничка на гърба на къщата си, той създава Quadricycle – името на колата идва от четирите гуми от колело, на които върви возилото. То е едноместно, скоростната кутия има две предавки – една за 16 км/ч и втора за 32 км/ч и няма задна скорост. Колата се задвижва с помощта на верига, а резервоарът побира едва 11 литра бензин и се намира под седалката. Колата на Хенри Форд е истинска революция в автомобилостроенето за времето си – 1896 година, когато все още се набляга основно на експериментите с бензинови двигатели, малцина са сглобявали цели прототипи.
Хенри Форд получава подкрепа от Едисън, за когото работи в този момент, и окуражен от признанието разработва втория си модел автомобил. Към разработките му интерес появява барон Уилям Мърфи, притежаващ състояние от бизнес с дървесина. Хенри Форд напуска фирмата на Едисън и заедно с барона основават Detroit Automobile Company през 1899 година. Прототипите, които те произвеждат, обаче имат прекалено висока себестойност и ниско качество – неща, които предприемчивият Форд забелязва навреме. Опитите му за оптимизация и развитие в областта продължават и през 1901 година се сформира Henry Ford Company – към компанията се присъединяват нови инвеститори и консултанти, а Хенри Форд става главен инженер.
Един от консултантите – Хенри Леланд, препоръчва на инвеститорите да започнат производство с едноцилиндров двигател, какъвто самият Леланд е създал преди време за Oldsmobile. Тази идея е в противовес с вижданията на Хенри Форд и той напуска компанията, вземайки името й със себе си. Уилям Мърфи и Леланд преименуват фирмата на Cadillac Automobile Company, а нововъведенията на Леланд се оказват изключително доходоносни и рентабилни за автомобилната компания, негова е идеята за сменяемите резервни части.
През 1903 година, съвместно с още 11 инвеститори, Хенри Форд основава Ford Motor Company с начален капитал от $28 000. С новия си модел Форд вдига рекордна скорост на заледеното езеро Св. Клеър, а с популяризирането на автомобила се заема състезателят Барни Олдфийлд, който обикаля Америка с колата. Форд промотира марката и на най-голямото състезание за коли в света – Инди 500, един от първите спонсори на което е Хенри Форд.
С модела Model T компанията слага началото на автомобилната ера, когато колата се превръща в средство за масово предвижване. Моделът се предлага с дву- и тристепенна скоростна кутия, резервоарът побира 38 литра бензин, дизайнът предлага десет разновидности – две и четири врати, вариант за дълги преходи и роудстър (двуместен автомобил без странични стъкла, в съвременния му вариант покривът се сгъва). Това се счита за колата, която „слага Америка на колела”.
Един от факторите за небивалия успех на модела е фактът, че Хенри Форд въвежда поточната линия за производство вместо ръчното производство, както и новата система за изплащане на надница на работниците – пропорционална част от стойността на всяка изработена кола.
Преди историческия модел Т Хенри Форд изработва прототипи на Ford (моделите от А до Т). Последващата версия на автомобилите започва отново броенето от А, защото Хенри Форд има изцяло нова концепция за автомобилостроенето и иска да започне нова епоха за компанията си. И това става факт – след първия Model A от новата серия последва модел В, който съдържа подобрен четири цилиндров двигател, последван от модела 18, който представя новия V осразен осемцилиндров двигател на Ford Motor Company. Този двигател попада и в листата на 10-те най-добри двигатели на 20-ти век. Преди появата му всички коли са се движили с 4 и 6 цилиндрови двигатели, а 8 и 16 цилиндровите не са влизали в масово производство до този момент.
Основно предимство на колата е фактът, че тя е евтина на покупна цена и за поддръжка. Компанията започва кампания за промотиране на автомобила, вестници публикуват историята на колата и интересни реклами. През 1918 година половината от колите в САЩ са Ford Model T. Широко разпространено е твърдението на Хенри Форд – „Всеки клиент може да има какъвто цвят кола пожелае, стига тя да е черна”. Компанията избира черния цвят, защото боята съхне по-бързо, цената на боята е най-евтина и надеждна. Над 30 различни варианта на черното са използвани при направата на Model T.
Следват моделите Т, F, а след тях и Мустанг (най-успешната кола, създадена след модела А, спортен модел) и още около 15 модела, с които Ford Motor Company поддържа имиджа си на силна и развиваща се компания. Освен коли с марката Ford, компанията предлага и модели на Lincoln, Mercury, Volvo.
Също така, освен автомобили, Хенри Форд развива бизнес с производство на самолети в края на Първата световна война – най-успешният му проект е Ford 4AT Trimotor, наречен още „тенекиената гъска” заради огънатата си метална конструкция. На 11 юни 1926 година самолетът полита за първи път и се превръща в първият успешен пасажерски самолет, който превозва около 12 пътници в не особено комфортна обстановка. Варианти на самолета са използвани и в армията, за което Хенри Форд получава награда за принос в авиоиндустрията на САЩ. Поделението за разработване на самолети просъществува до 1933, когато бива закрито заради Голямата депресия.
През 1907 година Хенри Форд основава Henry Ford and Son Company съвместно със сина си – Едсел Форд, която започва производство на трактори. Дейността се развива и компанията стига чак до Ленинград, където изнася част от производството си. През 1993 компанията е закупена от Fiat и променя наименованието си на New Holland, която в последствие става част от CNH Global.
От 1908 компанията произвежда камиони и автобуси, но тази дейност в последствие бива закупена от други фирми, които променят името и концепцията за развитие и дизайн на возилата.
Силна е връзката на Ford с Формула 1 до 2004, тъй като компанията доставя могори за голяма част от участниците в състезанието.
Емблемата
Синият овал, който Ford Motor Company използва като емблема на марката си, е представен за първи път през 1907 година. Днес овалът е с перфектните пропорции 8 към 3 широчина към дължина и на солидната възраст от 100 години е ясен и разпознаваем знак за марката.