В неделя ще се отбележи ново събитие за любителите на бързото хранене в Русия. Бившите ресторанти на McDonald’s ще отворят отново врати, но под нов бранд и с нов собственик – повече от три десетилетия след пристигането на изключително популярната западна верига в страната, предава Ройтерс.
Това ще се случи в Деня на Русия, патриотичен празник, отбелязващ независимостта на страната, на същото водещо място на площад „Пушкин“ в Москва, където McDonald’s отвори първия си ресторант в Русия през януари 1990 г.
В началото на 90-те години, когато Съветският съюз се разпадна, McDonald’s започна да олицетворява спадането на напрежението от Студената война и беше средство за милиони руснаци да опитат американска храна и култура. Излизането на бранда от страната сега е мощен символ на това как Русия и Западът отново си обръщат гръб.
Миналия месец McDonald’s обяви, че продава ресторантите си в Русия на един от местните лицензополучатели – Александър Говор. Сделката бележи едно от най-мащабните изтегляния на компании, откакто Русия изпрати десетки хиляди войници в Украйна на 24 февруари.
Емблематичните „Златни арки“ от логото на McDonald’s бяха свалени от обектите в Москва и Санкт Петербург, където ще направят място за ново лого, включващо две пържени картофчета и бургер на зелен фон. Новите обекти първоначално ще отворят врати на 15 места в Москва и околностите.
Името на новата верига продължава да е силно пазена тайна. Промяна в името приложението на McDonald’s на „My Burger” предизвика известно вълнение онлайн в петък, но медийният екип на веригата каза, че това е само временно, писа RBC.
Мотото на началната страница на приложението гласи: „Някои неща се променят, но стабилната работа ще остане“.
Предизвикателства
Говор твърди, че планира да разшири новата марка до 1000 локации в страната и да отвори наново всички ресторанти на веригата до два месеца. Но това начинание може да се сблъска с някои предизвикателства.
Могат да са нужни десетилетия за изграждане на бранд, твърди Питър Гейбриелсън, професор по международен маркетинг във финландския Университет на Вааса.
„Денят на откриването е важен, защото това е първият път, в който потребителите наистина могат да усетят и да се докоснат до марката и до това, зад което тя стои“, казва той. „Важно е каква ще бъде реакцията и очевидно хората ще правят сравнения с McDonald’s”.
McDonald’s, най-голямата верига за бързо хранене в света, притежаваше 84% от близо 850-те си ресторанта в Русия.