От анимационни маймуни до видеоклипове, продажбите на незаменими токени (NFT) достигнаха 25 млрд. долара през 2021 г., след като спекулативният криптоактив увеличи популярността си по данни на DappRadar. Въпреки това има сигнали, че растежът се е забавил в края на годината, предава Ройтерс.
Цените на незаменимите токени – криптоактиви, представляващи дигитален артикул като изображение, видео или земя във виртуални светове, нараснаха толкова бързо миналата година, че спекулантите ги продаваха в рамките на дни за по-голяма печалба.
Светът на изкуството побърза да се възползва от новата тенденция. Аукционните къщи продават NFT, представляващи прости изображения, без да има физически обекти, които сменят собствениците си. Една NFT творба достигна рекордните 69,3 млн. долара в рамките на търг на Christie’s, който се проведе през март.
Междувременно някои от най-големите марки в света, включително Coca-Cola и Gucci, също продадоха NFT.
Обемът на продажбите на такива активи достигна 24,9 млрд. долара през 2021 г. в сравнение с едва 94,9 млн. долара година по-рано, сочат данни на DappRadar. Компанията събира информация в десет различни блокчейна, които се използват, за да се записва кой притежава незаменимите токени.
Оценките на обемите варират при различните доставчици на данни, в зависимост от това какво е включено. Трансакции, които се случват „извън веригата“, като големи продажби на изкуство под формата на NFT от страна на аукционните къщи, често не се обхващат от данните.
CryptoSlam, която също следи редица блокчейни, твърди, че общите продажби за 2021 г. са 18,3 млрд. долара. NonFungible.com, която проследява само етериум блокчейна, смята, че сумата е достигнала 15,7 млрд. долара през миналата година.
Това означава, че парите, похарчени за NFT през 2021 г., са приблизително еквивалентни на сумата, обещана на COP26, за да се помогне на страните да се откажат от въглищата, или на финансирането, предоставено от Световната банка за покупка и прилагане на ваксините срещу Covid-19.
Продажбите достигнаха пика си през август, а след това се понижиха през септември, октомври и ноември, преди отново да поемат нагоре през декември, сочат данни на най-големия NFT пазар OpenSea.
Изглежда, че това не е свързано с колебанията в цените на криптовалутите, които често се ползват за закупуване на NFT. Биткойнът и етерът поскъпнаха през периода септември-ноември.
Около 28,6 млн. портфейла са търгували с NFT през 2021 г. спрямо 545 хил. през 2020 г., показва информация на DappRadar.
Въпреки че някои виждат NFT като бъдещето на собствеността в онлайн света, а купуването им като вот на доверие към развитието на Web3, или метавселената, други са озадачени защо се харчат толкова много пари за артикули, които не съществуват физически.
Едва 10% от търговците отговарят за 85% от всички NFT трансакции, показва проучване, публикувано в изданието Nature.
Въпреки че най-скъпата известна NFT продажба беше за 69,3 млн. долара, обичайно цените варират от 100 до 1000 долара според NonFungible.com.
Цените на най-търсените незаменими токени бяха силно волатилни. Средната търговска цена на изображение на CryptoPunk нарасна от около 100 хил. долара през юли до близо 500 хил. долара през ноември. До декември сумата спадна до около 350 хил., показват данни на CryptoSlam.
Колекционерските NFT бяха най-популярната категория, следвана от изкуството, допълва NonFungible.com. Някои от най- вълнуващите продажби на NFT бяха тези за земя в метавселената.
През ноември инвеститорът във виртуални недвижими имоти Republic Real купи земя във виртуалния свят The Sandbox за 4,3 млн. долара.