След две трудни години - едната под прякото влияние на COVID-19, а другата под знака на очевидните последици от пандемията - световната модна индустрия изглежда е поела по пътя на възстановяването.
Текстилният сектор е готов отново да "потегли" напред през 2022 година - възможен сценарий, потвърден и от експертите от консултантската компания McKinsey. В доклада "Състоянието на модата 2022" (The State of Fashion 2022) те твърдят, че продажбите ще надвишат 3% макар процесът на възстановяване да не бъде хомогенен. Най-голям растеж ще бъде отчетен в Китай, където се очаква скок в сектора на луксозните стоки от 70 до 90% спрямо 2019 година. Анализаторите предвиждат и силна посока нагоре на потреблението в САЩ.
Европа ще отчете по-бавно подобрение в сравнение с предпандемичните равнища. Без съмнение търговските условия обаче ще компенсират този по-умерен темп.
За да се превърне желаният сценарий в осезаема реалност, текстилната промишленост ще трябва да се справи с наследените от пандемията прекъсвания по световната верига за доставки и да "хване влака" към метавселената.
В началото на 2022 година се задейства пътна карта с пет основни точки, които предлагат истинско предизвикателство за сектора, но и са ключът към това пандемията от COVID-19 да остане само лош сън, отбелязва испанското издание на Business Insider.
Преодоляване на логистичната криза с "nearshoring"
Заради почти двойното съкращаване на производството и опитите за възстановяване от последиците от COVID-19 търсенето през последните две години бе умерено. Това доведе до допълнителни разходи, които според доставчиците ще се отразят на крайните потребители. Пред компаниите има две опции - да поемат тези допълнителни разходи или да повишат крайната цена за клиентите, според икономиста от ESIC Кастейо Сирвент.
Този проблем повече не може да бъде отминаван от големите играчи в бранша: 87% от шефовете на модните компании очакват нарушенията по логистичните вериги да имат отрицателно влияние върху маржовете за идната година, се посочва в доклада на McKinsey.
Проблемът, който става все по-цикличен, показва два пътя пред сектора в началото на новата година.
Хосе Луис Павия, който бе начело на Inditex Lefties, твърди, че продължаващите проблеми с веригите за доставка ще заставят компаниите отново да се съсредоточат върху обновяването на системите за контрол на запасите. Цифровизацията и технологията ще са лостът за модните къщи, които поемат по този път.
Другата алтернатива е "nearshoring" (операция по прехвърляне на бизнеса в по-близки страни). През 2022 година над 70% от компаниите предвиждат да доближат производствените си центрове, а 25% възнамеряват да преместят изнесеното си производство (т.нар. аутсорсинг) в страните, в които се намират съответните централи.
Да се обзаложим ли какъв ще бъде изборът? Експертът по търговия на дребно Хорхе Мас отново поставя вечния въпрос: Кога отново ще видим на етикетите "Произведено в Испания"? Местното производство дава по-голяма устойчивост, но и влияе на заобикалящата среда (поредица от обстоятелства от социален, икономически, културен и професионален характер).