fallback

Крипто мода - защо хората дават реални пари за виртуални дрехи?

Пазаруването във виртуални магазини може да е бъдещето на търговията на дребно

08:18 | 30.08.21 г. 7

Снимка: Kiyoshi Ota/Bloomberg

Хората се интересуват какво носят техните аватари, пише Ройтерс.

Когато виртуалният свят Decentraland съобщи през юни, че потребителите могат да правят и продават собствените си дрехи за аватари, които да ги носят на сайта, Хирото Кай останал буден цяла нощ, за да твори вдъхновени от Япония одежди.

Той продава кимона за около 140 долара всяко и твърди, че е спечелил 15 хил. – 20 хил. долара само за три седмици.

Макар че идеята да се харчат реални пари за дрехи, които не съществуват физически, е смущаваща за мнозина, виртуалните притежания генерират реални продажби в „мета вселената“ – онлайн среда, в която хората могат да се срещат, да се разхождат, да се виждат с приятели и да играят игри.

Истинското име на дигиталния художник и почитател на Япония Кай е Ноа. Той е на 23 години и живее в Ню Хемпшир. След като заработил за тези три седмици толкова, колкото печели за цяла година в музикалния магазин, в който работи, той напуснал работа и станал дизайнер на пълно работно време.

„Просто излетях. Това беше нов начин да изразявам себе си. Става дума за ходещо изкуство и това му е най-хубавото… Когато имате дреха, можете да отидете на парти с нея, можете да танцувате в нея, можете да се показвате, това е символ на статус“, казва Кай.

В Decentraland дрехи за аватари, известни като wearables, може да бъдат купени и продадени на блокчейн във формата на крипто актив, наречен незаменяем токен (NFT).

Кимоната на Кай включват изискани сини модели със златен дракон.

Незаменяемите токени станаха много популярни по-рано тази година, след като спекуланти и крипто ентусиасти се насочиха към закупуването на нов вид актив, който представлява собственост на предмети само в дигиталното пространство като дигитално изкуство.

Нишовите крипто активи привличат вниманието и на някои от най-големите модни компании в света, които искат да се свържат с ново поколение геймъри, въпреки че повечето им начинания до момента са само с маркетингови цели.

Притежаваната от LVMH Luis Vuitton пусна игра, при която играчите могат да събират незаменяеми токени, а Burberry създаде брандирани NFT аксесоари за Blankos Block Party, игра, притежавана от Mythical Games. Gucci продава не-NFT дрехи за аватари в играта Roblox .

„Вашият аватар представлява вас. В основни линии това, което носите, определя това, което сте“, коментира Имани МакЕван, модел от Маями и NTF ентусиаст.

МакЕван казва, че е вложил между 15 хил. и 16 хил. долара за 70 NFT носими дрехи от януари, използвайки печалбата от инвестиции в криптовалути. Първата му покупка била пуловер, вдъхновен от биткойн, а неотдавна си купил и черна шапка, създадена от негов приятел.

Селфи шопинг

Общият размер на пазара на NFT носимите дрехи трудно може да бъде определен. Само в Decentraland обемът на продажбите възлиза на 750 хил. долара през първото полугодие на 2021 г. спрямо 267 хил. долара през същия период на миналата година, сочат данни на сайта NonFungible.com, който следи NFT пазара.

Някои поддръжници твърдят, че пазаруването във виртуални магазини може да е бъдещето на търговията на дребно. За NFT ентусиастите онлайн модата не заменя физическите покупки.

Но Паула Село и Алиса Аулбекова, съоснователки на стартъпа за дигитална мода Auroboros, казват, че това може да е екологична алтернатива на бързата мода.

Клиентите могат да изпращат своя снимка на Auroboros и да получат дигитална дреха за сумата от 60 паунда (83 долара) до 1000 паунда.

Село твърди, че концепцията за виртуалните дрехи може да ограничи отпадъците от потребителите, купуващи дрехи за носене в социалните мрежи, цитирайки изследване на Barclaycard от 2018 г., според което 9% от британските купувачи са купили дрехи за снимки в социалните мрежи, след което са ги върнали.

Компанията за виртуални маратонки RTFKT продава ограничена серия NFT маратонки, които може да бъдат „носени“ в някои виртуални светове или в социалните мрежи чрез Snapchat филтър.

„Тенденцията наистина се засили, когато започна COVID и много хора преминаха повече онлайн“, казва Стивън Василев, съосновател и главен изпълнителен директор на RTFKT.

Компанията е постигнала приходи от продажби на стойност 7 млн. долара с ограничена серия маратонки, продавани на търгове за 10 хил. до 60 хил. долара. Макар че повечето клиенти са на 20 и 30 години, някои са едва на 15.

Незаменяемите токени на RTFKT може да се използват като токен за получаване на безплатна физическа версия на обувката, но един на 20 клиенти не взема предвид този токен.

„Опитвам да избягвам физически неща, доколкото е възможно“, казва Джим МакНелис, базиран в Далас NFT купувач, който създал компанията nft42.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:09 | 12.09.22 г.
fallback