fallback

Музикаутор записва ръст на приходите за четвърта поредна година

Пандемията е накарала организацията да промени работата и годишните си цели през 2020 г.

15:05 | 29.03.21 г.

Организацията за колективно управление на авторски права в музиката Музикаутор генерира рекордните 8 793 152 лева приходи за 2020 г., като запазва ръста на този показател за четвърта поредна година, сочи годишният отчет на дружеството.

Графика: Годишен отчет на Музикаутор

По думите на изпълнителния директор Иван Димитров Музикаутор е „може би единствената организация за колективно управление на авторски права в Европа, която има ръст на приходите през 2020 г.“

Той отдава 3,5-процентното повишение на два фактора. На първо място това е неразвитият пазар и недостатъчната защита на интелектуалния труд в страната. Втората причина е дългосрочната стратегия на организацията, свързана с прозрачността, дългосрочните политики и постигането на баланс между интересите на творците, издателите, ползвателите и служителите на Музикаутор.

От дружеството посочват, че здравната криза, свързана с коронавируса, е довела да промени в работата му и целите за годината са били трансформирани. Организацията е взела мерки, с които да подкрепи туристическите и търговските обекти, които заедно с музикалната сцена са понесли особено тежък удар от пандемията. В момента те се възползват от облекчения за заплащането на авторски права за музика. Въпреки този ход, Музикаутор събира 1,082 млн. лева от сектор ХОРЕКА за 2020 г.

Миналата година беше особено тежка за концертната дейност. Спадът на приходите на Музикаутор от този сегмент е 67% спрямо предходната година, а събраните приходи възлизат на 229 925 лева. Според организацията няма съществена разлика между това представяне у нас и случващото се по света, където пазарът в сектора се свива с 60-80 на сто.

Въпреки очакваното понижение на продажбите на физически носители, през 2020 г. Музикаутор е събрал рекордна сума за авторски възнаграждения от тях – 177 433 лева, отчитайки 34% ръст по този показател спрямо година по-рано.

Разбивка

Източник: Годишен отчет на Музикаутор

Едно от важните споразумения, които дружеството сключи през 2020 г., е това с американския гигант Facebook за използването на музикално съдържание в едноименната социална мрежа и в нейното приложение за споделяне на снимки и видео Instagram, както и за функционалността „Аудио библиотека“ в двете платформи. Припомняме, че наскоро Facebook активира възможността за пускане на музика в Stories в Instagram в България.

2020 г. беше белязана и от нов спор в историята на Музикаутор. Компанията обяви, че продължава да се бори с проблеми с лицензирането на дигиталните платформи, като през изминалите месеци фокусира усилията си върху казуса си с видео стрийминг услугата HBO GO. Дружеството обяви, че от пет години води преговори с нея за правата на авторите на филмовата музика, но без успех, ето защо реши да заведе три дела за непозволено увреждане срещу HBO Europe и HBO България, които разпространяват услугата чрез трите телекома у нас. В крайна сметка казусът беше решен с Telenor, която подписа договор, сложил край на делото срещу компанията.

В сектора на телевизиите ръстът на приходите е с 43,5% до 3 956 296 лева. Значителното повишение се дължи на разсрочване на задължения за минал период и активните действия спрямо по-малките ползватели. Музикаутор твърди, че основното му предизвикателство в този сектор са морално остарелите тарифи за ефирни, кабелни и сателитни телевизии.  

Плавният ръст на приходите в сектора на радиостанциите се е запазил и през 2020 г., разкрива докладът. Според него приходите в тази част са в размер на над 1,8 млн. лева. Музикаутор напомня, че започна мащабна кампания, целяща подобряване качеството на изпращаните от медиите отчети за излъчваните произведения в програмите. След като преди няколко години БНР и Музикаутор влязоха в сериозен спор, през 2020 г. дружеството и обществената медия са стабилизирали и развили своите партньорски отношения, допълва докладът.

Миналата година Музикаутор отпусна 300 хил. лева в подкрепа на проекти за създаване и за вече създадени нови музикални произведения. Общо 102 са подкрепените проекти. Заради коронавирусната криза дружеството заложи и на специална сесия на социалния си фонд, така че да помогне на най-нуждаещите се членове.

Кампанията „За повече българска музика в ефира“, подета от Музикаутор с цел въвеждането на квота от една трета за българска музика в медиите, не се увенчава с успех през миналата година. Според дружеството „липсата на политическа воля, отказът от вземане на отговорно решение, както и липсата на дългосрочна визия за развитие“ са надделяли над обществения интерес. На 28 май 2020 г. Комисията по културата и медиите в парламента отхвърли предложението на Музикаутор.

Организацията за пореден път отбелязва, че от десетилетие в страната липсва Национална стратегия за развитие на културата, а отговорните институции стават все по-пасивни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:16 | 14.09.22 г.
fallback