fallback

Новата мания на Wall Street: Колекционерските картички

Нова баскетболна картичка на Майкъл Джордан беше продадена за рекордните 738 000 долара на търг. Само седмици преди това тя струваше почти 215 000 долара

16:03 | 13.02.21 г.

Кен Голдин продава колекционерски спортни картички в продължение на четири десетилетия. Случилото се по-рано този месец обаче все още го шокира.

В началото на февруари нова баскетболна картичка на Майкъл Джордан беше продадена за рекордните 738 000 долара на търг, проведен от компанията на Голдин. Точно същият артикул струваше почти 215 000 долара само седмици преди това, съобщава Bloomberg TV Bulgaria.

„Никога не е имало подобен момент в историята на бизнеса“, каза Голдин пред CNN Business. „Обзалагам се, че на мястото на всеки човек, който искаше нова карта на Майкъл Джордан през 2019 г., сега има 100“, каза още той.

Шокиращата продажба е част от много по-голяма тенденция в спортните колекционерски предмети, която грабна вниманието както на институционални инвеститори, така и на малки трейдъри, превръщайки колекционирането на картички от хоби в основен инвестиционен пазар. Но моментът и мащабът на скока на цените също предизвикаха притеснения, че може да бъде подхранван от същите спекулативни сили, които наскоро дадоха тласък на биткойна и акции като тези на компанията GameStop.

Представителите на бранша признават, че техният бизнес може да се възползва от по-широката пазарна еуфория и отричат идеята, че бумът на търсенето генерира ценови балон.

„Това вече е част от нашата култура. Не бих го определил с думата балон“, каза Голдин.

Тласък от пандемията

Ренесансът на картичките се корени в пандемията. Останали вкъщи без спортни игри на живо, хората започнаха да разчистват таваните и мазетата си и да намират стари картички. Изведнъж те бяха навсякъде, подкрепени от знаменитости като актьора Марк Уолбърг, чиито деца започнаха колекционерски бизнес, до диджеят Стив Аоки и съоснователя на Resy Гари Вайнерчук. Видеоклиповете на феновете, отварящи пакети с картички в YouTube и TikTok, започнаха да събират десетки хиляди гледания.

„Това е пазар, в който търсенето нараства, но няма по-голямо предлагане“, написа Вайнерчук, дългогодишен защитник на инвестирането в картички, на своя уебсайт миналия март.

Цените на картичките с най-високо качество на величия в спорта скочиха драстично. Повишиха се и тези с по-нови таланти. Скокът в цените привлече вниманието на по-широк клас инвестиционни специалисти.

„Създават се фондове. Те привличат инвеститори и обединяват 5-10-15 милиона долара“, каза Джеси Крейг, директор бизнес развитие в PWCC Marketplace, най-големият продавач на премиум картички.

Джош Лубер, съосновател на стартиращия магазин за препродажба на маратонки StockX, напусна компанията миналата година, за да създаде Six Forks Kids Club, алтернативна компания за управление на активи, фокусирана върху картичките.

„Трудно е да се намери някой от моето поколение, чийто първи бизнес не е бил да купува бейзболни картички, когато е бил на 10“, каза пред CNN Business Любер, който е на 42 години.

Вливането на средства от институционални инвеститори бързо трансформира пазара. Голдин заяви, че за първи път в кариерата си той получава обаждания от хедж фондове, заинтересовани да получат експозиция.

Продължението на текста може да прочетете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:55 | 14.09.22 г.
fallback