От 16 декември 2020 г. всички около 2600 обекта на текстилната верига Kik в Германия са затворени. Главният изпълнителен директор на германския дискаунтър за облекло и предмети за дома Kik Патрик Цан показва принципно разбиране за необходимостта от блокади в борбата с пандемията, но счита, че взетите мерки са погрешни и обвинява политиците, че са загубили връзка с действителността.
„Чувстваме, че с нас се отнасят несправедливо - особено в сравнение с други индустрии“, казва той в интервю за Handelsblatt и нарича затварянето на физическите магазини „програма за икономически стимули за Amazon“.
„Изглежда най-лесно за политиците да блокират търговията на дребно и ресторантьорския бранш. С тази обща мярка обаче цяла индустрия е доведена до ръба на оценяването. Удивително е с каква лекота се унищожава търговията в тази страна - въпреки че ние сме една от най-силните индустрии в Германия с нашата икономическа мощ и стотици хиляди служители. Ако пълно блокиране на дейността ни се счете за необходимо, то трябва да бъде наистина твърда блокада, но и кратка - а не тази тактика на „иди ми-дойде ми“ от седмици.
„Решаващият момент не е самата търговия на дребно, а пътят до мястото на пазаруване, например с обществен транспорт“, смята Цан. Но отдавна можеше да се намерят решения за това, като се ограничи броят на квадратните метри на пътник, увеличи се броят на транспортните средства или задължението да се носят маски FFP2, както се прави едва сега. „Вместо това бе предприето действие, което изисква най-малко мисъл – затваряне на магазините“, казва още предприемачът.
Според него по-строги мерки е трябвало да бъдат взети много по-рано. Kik може да използва вътрешна система за проследяване, за да покаже, че бизнесът на веригата не е източник на инфекция, пояснява той.
Мениджърът разкритикува силно поведението на много политици. Служителите на веригата получават по-ниски заплати заради затварянето на магазините – средно за касиерите сумата е с 240 евро на месец по-ниска. А ръководството, разбира се, се отказвало от голяма част от заплатата. Все още обаче Цан не е чувал за доброволно отказване от заплати на политиците. „Ако борбата с вируса трябва да бъде колективна задача, тогава не е възможно някои да допринасят прекомерно, а други – с нищо“, казва Цан.
„Не разбирам защо голяма компания се третира по различен начин от малката. Казвам го с известна гордост: Ние сме активен данъкоплатец, нямаме междинни фиктивни компании в Ирландия или Каймановите острови, както правят някои онлайн търговци, плащаме данъците си в Германия. И искаме поне да се отнасят справедливо с нас“, негодува Цан.
И признава, че компанията трупа загуби с всеки изминал ден. „Като управляващ директор една от основните ми задачи е да предотвратя фалита, в противен случай ще бъда съден по закон. Ако нямаме продажби, но продължаваме да имаме разходи, това логично е проблем в даден момент. Само годишните ни разходи за наем в Германия възлизат на 13,5 милиона евро“, признава мениджърът.
Компанията е активна и в България, след като откри първите си два магазина - в столичнитe The Mall и в Mega Mall. За 2020 г. бе предвидено да отвори 10-12 магазина в страната, но пандемията засега замрази плановете.
Името KiK е акроним на „Kunde ist König" („Клиентът е крал"). Продуктовата гама на веригата съдържа 70% мъжки, дамски и детски облекла и се допълва от други нехранителни артикули - подаръци, аксесоари, декорации.
Компанията е основана през 1994 г. от Щефан Хайниг в Бьонен, Германия. Основен акционер в днешно време е холдинговата Tengelmann Group. KiK управлява повече от 3900 обекта в 12 европейски държави, от които 2600 са в Германия, където е сред десетте най-големи търговеца на дребно.