Загрижените за здравето си потребители похапват авокадо както никога досега по време на пандемията, пише Bloomberg.
След кратко намаляване на търсенето в началото на COVID кризата потреблението в Европа и САЩ достига рекорден връх, казва Ксавие Екиуа, главен изпълнителен директор на Световната авокадо организация.
„Потреблението е изключително. Хората искат да се хранят здравословно. Новият лукс след пандемията ще бъде здравословното хранене и благосъстоянието. Дори модната индустрия го казва“, отбелязва Екиуа в интервю за Bloomberg от Калифорния.
Търсенето на плода се ускорява, тъй като повече потребители се хранят вкъщи. Той вече не е само съставка от гуакамолето за купони, употребата му се разширява към салати, бурито и, разбира се, хипстърска препечена филийка с авокадо. Потреблението в Европа ще скочи с 12% тази година до рекордните 744 млн. тона, а търсенето в САЩ ще нарасне със 7%, съобщава Екиуа, цитирайки прогнози в индустрията.
„Търсенето се движи не само от представителите на поколението Y. Сега те имат деца, които също похапват авокадо“, казва Екиуа. Поколението Z иска здравословна храна. Ще видим нова експлозия през идните шест до осем години, когато Европа може да настигне американците, които са водещи потребители, очаква той.
Стойността на глобалния внос на авокадо е нараснала най-бързо сред основните плодове през последните десет години, казва Дейвид Магана, старши анализатор в Rabobank International. Глобалното търсене на Хас, най-популярната разновидност на авокадото, ще с увеличала с годишен темп от близо 5% до 2025 г., надхвърляйки 8 млрд. долара в глобален план, прогнозира Hass Avocado Board projects.
За щастие на потребителите добрата реколта в Мексико и Калифорния, които са водещите доставчици на американския пазар, е намалила цените тази година след нарушаването на доставките през 2019 г., когато цените достигнаха връх, казва Магана. От 2010 до 2018 г. световното производство е нараснало от 2,87 млн. тона на 6,4 млн. тона, а засадените площи почти са се утроили, сочат данни на Организацията за прехрана и земеделие към ООН. Тя изключва Чили, която е значителен производител.
Макар че по-ниските цени подкрепят търсенето, проникването на американския пазар може да нарасне, казва Екиуа. Средностатистическият американец похапва по 3,6 кг. авокадо на година спрямо 9 кг. за мексиканците, допълва той.
Едно от основните предизвикателства за индустрията остава да гарантира, че доставките ще задоволят търсенето, за да се предотврати ръст на цените, и в същото време трябва да отговори на критиките, че някои страни разширяват производството, използвайки неустойчиви практики за околната среда, отбелязва Екиуа.
„Ние едва сега започваме да проникваме в Европа, Китай“ и други части на Азия и Югоизточна Азия, казва Стив Барнард, главен изпълнителен директор на Mission Produce, най-голямата компания за доставки в света, която притежава инсталации за пакетиране и също така отглежда плодове. „Индия започва да проучва потреблението на авокадо, а предвид населението на тези райони, разширяването и търсенето имат огромни възможности за растеж“, допълва той.
За да осигури авокадо през цялата година, базираната в Калифорния компания инвестира в страни като Гватемала и Перу. Европа „е голяма възможност и е една от причините да съм в Гватемала“, за да подкрепя разширяването, отбелязва Барнард.
Годишните продажби на компанията са нараснали над два пъти през последните пет години и това дава основания на Барнард за оптимизъм дори по отношение на Китай, където предизвикателствата остават. Компанията влязла в партньорство с местен вносител и търговец на дребно на плода и тяхното съвместно дружество Mr. Avocado е първият и към момента единствен доставчик на узряло авокадо за азиатския гигант.
„Китайските потребители се интересуват много от ползите за здравето. Сега Китай смята авокадото за съставка в смутитата и бебешката храна, докато в САЩ хората използват авокадото, за да си правят препечена филийка или за гуакамоле, така че страната продължава да допуска и да се запознава с плода, а потреблението ще продължи да расте“, казва Барнард.