От Букурещ до Брюксел и от Лисабон до Лион коронавирусната пандемия предизвиква безпрецедентни инвестиции в придвижването с велосипед в Европа.
Над 1 млрд. евро са били инвестирани във велосипедна инфраструктура, а 2300 км нови велоалеи са били изградени от началото на пандемията.
„Придвижването с велосипед се превърна в голям победител“, коментира Джил Уорън от базираната в Брюксел Европейска велосипедна федерация. „Това време ни показа потенциала на колоезденето, което трябва да промени градове и живота ни“, допълва тя.
Но за какво се инвестират средствата? И какви може да са дългосрочните последици от тази инвестиция? ВВС разказва какво правят четири големи града.
Милано променя посоката
„И преди сме опитвали да изграждаме велоалеи, но автомобилистите протестираха“, казва Пиерфранческо Маран, заместник-кмет за градското планиране, зелените площи и земеделието в Милано. „Някой ми каза, че сме имали нужда от коронавируса, за да ги въведем тук!“, допълва той.
Индустриалният център в Северна Италия беше един от първите градове в Европа, които инвестираха в колоездене като начин за придвижване на хората. В Милано има 35 км нови велоалеи, въпреки че много от тях са временни.
„Повечето хора, които карат колело, преди използваха градския транспорт. Но сега се нуждаят от алтернатива. Преди COVID имахме 1000 велосипедисти по главната търговска улица, сега имаме 7000“, казва Маран.
Но нарастването на популярността на колелото подлага на натиск много свързани с него бизнеси.
Алесандро, който е млад чирак в компанията за производство на колела Pepino Drali с 92-годишна история, казва, че бизнесът бил възобновен в началото на май. „Беше трудно да продължим да произвеждаме колелата си, тъй като заради коронавируса не можехме да си набавяме много от частите“, отбелязва той.
Въпреки подкрепата за бизнеса не всички са щастливи. Мнозина смятат, че промените не стигат твърде далеч. „Бяха изградени няколко велоалеи, но в сравнение с нуждите на този град и желанието на хората те наистина са капка в морето“, смята Анна Джермота, адвокат в областта на екологичното право.
Според нея това е възможност, появяваща се веднъж на поколение, за преустройство на градовете, така че да са подходящи за всички велосипедисти. Мнението й се споделя от много други хора.
„Коронавирусът е момент, в който всеки ръководител може да промени собствения си град. Ако нямат смелост за промяна сега в ситуация, при която има време за подготовка на населението, това може да е наистина катастрофално“, смята Джермота.
В опит да подготвят хората местните власти в тази част на Италия вложиха 115 млн. евро за стимулиране на придвижването с колело. Те обещават да субсидират с до 500 евро, ако гражданите искат да си купят ново колело или електрически скутер в опит да ги отвлекат от градския транспорт и от колите им.
Париж е лидер
На повече от 800 км разстояние заместник-кметът на Париж Давид Белиар говори за голяма промяна във френската столица с инвестирани 20 млн. евро от началото на пандемията. „Нещо като революция“, казва той.
Броят на велосипедистите е нараснал с 27% спрямо същия период на миналата година. Това отчасти се дължи на обхватния подход на френското правителство, което предлага субсидия от 50 евро от разходите за поправка на колело.
„Чувствам се като в рая. Карането на колело наистина става много популярно“, казва Реми Дюнойе, велосипеден механик в центъра на Париж.
Работилницата му останала отворена по време на блокадата, докато други бизнеси спряха работа и съкратиха служители. Той дори разширил бизнеса си. „Трябваше да наемем още хора заради нивото на ремонти“, обяснява той.
А в опит да създаде култура на придвижване с колело правителството предлага и безплатни уроци по колоездене.
„Обичайно имаме около 150 души всяка година, които се учат да карат колело, а сега с лекота удвоихме броя им до 300“, казва Жоел Сик, преподавател в Maison du Vélo на брега на река Сена.
Трудна битка в Брюксел
Още по на север, в Брюксел, 40 км велоалеи са били построени край някои от най-натоварените пътища в града. За да освободят пространство, така че да се спазват правилата за социално дистанциране, властите в града са създали зона, където пешеходци и велосипедисти имат предимство пред автомобилите. Ограниченията за скоростта също са били въведени отново в целия град.
През април регионалният транспортен министър Елке Ван ден Брандт написа отворено писмо до местните жители, в което ги помоли да избягват градския транспорт.
Изглежда, че последните мерки насърчават хората да карат колело. Използването на велосипед е нараснало с 44% спрямо миналата година.
„Сега всички имат колело“, казва Диана, която се реди на опашка пред работилница за поправка на велосипеди. „Имах преди кризата, но сега го използвам всеки ден“, допълва тя. Но в резултат на пандемията възниква неочаквано предизвикателство.
„Представях си как си купувам красиво ново колело с подходяща за него каска…, но няма колела. Исках да си поръчам, но ми казаха, че трябва да чакам поне два месеца“, казва жителката на Брюксел Веселина Фотева.
Тя се установила в белгийската столица две седмици преди началото на пандемията и видяла как градът се променя пред очите й. „Реших, че искам да взема всички възможни мерки, за да остана здрава, и избягвах градския транспорт“, споделя Фотева.
След като не успяла да се сдобие с ново колело, тя се насочила към услугата за наемане на велосипед Swapfiets. "Бизнесът ни отбеляза ръст от 60% в Брюксел по време на блокадата“, казва основателят на компанията Рихард Бургер. „Париж и Милано инвестираха много средства в инфраструктура през този период, така че именно там ще отворим следващите си магазини“, допълва той.
Придвижването с колело расте в Амстердам
За разлика от повечето големи градове Амстердам вече имаше велосипедна инфраструктура много преди пандемията. Холандската столица има повече колела, отколкото хора и 767 км добри велоалеи.
Но последиците от коронавируса върху градската мобилност са обхватни и оказват влияние и тук.
„Беше истинска лудост да наблюдаваме как неща, които смятахме, че ще се случат през идните десет години, изведнъж се случиха след три до шест месеца“, казва Тако Карлиел, чийто бранд за електрически колела VanMoof е продал повече велосипеди през първите четири месеца на 2020 г., отколкото през предходните две години.
Електрическите колела сега са най-често продаваните видове велосипеди в Холандия. А продажбите на товарни велосипеди също са нараснали – с 53% от началото на пандемията.
Ще се задържи ли тенденцията?
Много градове се готвят за несигурно бъдеще – не е ясно дали старият начин на живот ще бъде възможен отново.
„Пандемията наистина променя мисленето много бързо“, казва Джил Уорън от Европейската велосипедна федерация. Придвижването с колело се оказва решение за все повече хора. Но въпросът е дали те ще се придържат към него, след като страхът от коронавируса отслабне, и дали преходът към колело е постоянен.
„Необходима е политическа воля, необходими са инвестиции, както и активизъм от страна на гражданите, които искат това“, казва Уорън. Тя смята, че политиците трябва да проявят смелост, за да станат промените дълготрайни.