fallback

Австралийски университет откри технология срещу фалшифицирането на часовници

Производството и продажбата на фалшиви часовници е индустрия, която генерира над 1 млрд. долара годишно

08:26 | 28.05.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Водени от желанието си да притежават луксозни стоки, потребителите, съзнателно или не, купуват имитации. Едни от най-често фалшифицираните продукти след обувките, дрехите и чантите са часовниците. Според експертни проучвания производството и продажбата на фалшиви часовници е индустрия, която генерира над 1 млрд. долара годишно. Тази значителна сума всъщност се явява загуба за компаниите, които произвеждат оригиналните часовници и инвестират големи суми в маркетинг и реклама.

Колкото по-разпознаваем е брандът и колкото по-висока е стойността на часовника, толкова по-голяма е вероятността да откриете негови реплики. Неслучайно едни от най-фалшифицираните часовници са моделите на Rolex, които заливат пазара на ментета. Швейцарският бранд е успял да се превърне в един от най-емблематичните производители на часовници, чиито произведения красят ръцете на заможни и известни личности от целия свят. Фалшификатите обаче са толкова разпространени, че дори шеговито са наричани “Fauxlex” (“фалшив Ролекс”).

Редица часовникарски компании се сблъскват със същия проблем и инвестират в различни средства, като серийните идентификационни номера, с които да отличат своите продукти от имитациите. На този етап подобни мерки все още не са довели до задоволителни резултати. Един австралийски университет обаче твърди, че е открил технология, която има потенциала да спре тази незаконна индустрия.

Учени от Университета на Южна Австралия наскоро обявиха своето проучване, посветено на специфичен вид неорганични нанокристали, чиито флуоресцентни свойства се активират от ултравиолетова светлина. Ръководителят на изследването пояснява: „Когато тези нанокристали са изложени на синя светлина, частите, активирани от UV светлината, ще излъчват червена флуоресцентна светлина.“

Технологията може да се използва за отпечатването на малки символи или изображения върху видимата повърхност на часовниците. Така служителите на митниците, полицията и дори самите клиенти, ще могат лесно да проверят дали даденият аксесоар е оригинален, или е менте. Ученият допълва, че този метод може да бъде приложен и за други предмети, които често са обект на фалшификации, като парите, медицинските продукти и др.

Производството на нанокристалите не изисква сложни химикали и не струва скъпо. Трудно е технологията да бъде възпроизведена, тъй като част от тънкостите около производството са обект на търговска тайна. Според екипа, работил по този проект, би отнело поне няколко десетилетия и инвестиции в много сериозни проучвания, за да може фалшификаторите да открият как изобщо да произведат нанокристалите.

Тази новина звучи обещаващо за компаниите, произвеждащи луксозни стоки, които често са обект на фалшификации. На този етап все още няма сведения дали някоя от тях е в преговори с университета за внедряване на новата защитна технология в производствения процес. Затова експертите съветват потребителите, които търсят оригинални продукти, да бъдат внимателни и да следват няколко правила, за да не бъдат подведени от измамници.

Сред най-важните неща е да избират доверен магазин за оригинални маркови часовници. Също така могат да проверят дали той попада в списъка на оторизираните дистрибутори на дадения бранд. В никакъв случай не бива да се доверят на съмнителни търговци или обяви в интернет, в които не са посочени никакви детайли или снимки на продукта. Освен това силно занижената цена е един от ясните критерии, че часовникът, който се предлага, не е оригинален. Все пак скъпоструващите часовници са предмети, използвани за съхранение на стойност и често биват предавани като семейно наследство.

Докато очакваме да видим дали технологията, изработена от австралийските учени, ще разбие пазара на ментета, специалистите съветват да бъдете внимателни при избора на нов часовник и да се придържате към горните съвети, за да не попадате в неприятна ситуация.     

P { margin-bottom: 0.08in } H1 { margin-bottom: 0.08in } H1.western { font-family: "Times New Roman", serif } H1.cjk { font-family: "Arial Unicode MS" } H1.ctl { font-family: "Arial Unicode MS" } A:link { so-language: zxx }

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:38 | 13.09.22 г.
fallback