Почитателите на музиката, които жадуват за стадиони и арени, може би ще трябва да почакат до 2021 г. за възобновяването на подобни събития, казват ръководители на музикалната индустрия, цитирани от Wall Street Journal.
В краткосрочен план любителите на концертите ще трябва да се задоволят с по-малки места с ограничен брой зрители с цел спазване на социалната дистанция, а артистите ще експериментират с необичайни мерки като drive-in концерти, платен стрийминг на живо и виртуални турнета.
„2020 г. замина, както и половината от 2021 г.“, казва Грег Перлоф, главен изпълнителен директор и основател на Another Planet Entertainment, която управлява фестивалите Outside Lands Music и Arts Festival в Сан Франциско.
Преди по-големи концерти да могат да се организират отново ръководителите твърдят, че трябва да има ваксина или тестване, проследяване и процедури за лечение, които да вдъхнат увереност на здравните власти и на почитателите на музиката, че огромните тълпи са безопасни. Дори когато големите концерти се завърнат, те вероятно ще са различни – проверки на температурата, безконтактни поръчки и станции за дезинфекция на ръцете ще бъдат новото нормално.
“Надяваме се, че ще имаме голям летен сезон през 2021 г.“, казва Джо Бърчтолд, президент на Live Nation Entertainment, най-големия промоутър на концерти в света, който е загубил 33% от пазарната си стойност тази година.
За концертната индустрия блокадата сложи край на десетилетен бум – преди коронавируса музиката на живо беше напът да генерира приходи за близо 30 млрд. долара тази година, сочат данни на PricewaterhouseCoopers.
Сега артистите трудно успяват да организират турнета заради разликите в законите в отделните страни на фона на отварянето на икономиките. За потребителите има изгода – цените на билетите се очаква да намалеят.
Wall Street Journal изброява девет фактора, които ще оформят концертите след COVID-19.
В краткосрочен план – по-малки концерти, концерти на открито
Нито артистите, нито почитателите обичат наполовина пълни концерти независимо от мястото.
Но през идните месеци артисти с не толкова скъпо сценично шоу – кънтри изпълнители, рапъри, комици, може да организират представления пред да кажем 600 почитатели в 1800-местна зала, ако има необходимост от социално дистанциране. И вместо да правят едно голямо шоу, артистите може да изнасят няколко представления, казва Роб Лайт, ръководител на отдел „Музика“ в агенцията за таланти CAA.
Някои от големите музикални събития, при които концертите включват по-сложни продукции, може временно да бъдат свити до по-малки театри или амфитеатри. Coachella, който е най-доходоносният фестивал в света, остава планиран за октомври, но големите събития през лятото и есента продължават да се пренасрочват. Във вторник турне на стадиони на Weezer, Green Day и Fall Out Boy беше отложено за лятото на 2021 г.
„Логичните места, които първи трябва да отворят, са по-малките места на открито“, казва Джонатан Даниъл, съосновател на Crush Music, мениджмънт компания, сред чиито клиенти са Weezer, Green Day, Fall Out Boy и Sia.
По-евтини билети
След години на растящи цени Ариана Гранде, BTS и Post Malone продаваха билети за концертите си на средна цена от над сто долара миналата година, а билетите за концертите на Rolling Stones струват над 200 долара. Почитателите на музиката обаче могат да очакват цените да намалеят малко.
Когато бизнесът с музика на живо преживя огромен икономически шок през 2008 г., средната цена на билета намаляваше с между 5% и 8% три поредни години, казва Рик Мюлер, президент за Северна Америка на AEG Presents, втория по големина промоугър на концерти в света.
Сега суперзвездите, които налагаха супер високи цени, може да ги намалят. Други може да разширят по-нискотарифните варианти като места на тревата и да запазят висока цената на най-скъпите си места. Може да има специални сделки за групи като медицински сестри, казва Лайт от CAA.
В същото време музиканти, свирещи на големи стадиони, които сега се изявяват в театри, може да вземат повече за по-интимното преживяване.
Иноваторите излизат на преден план
Блокадата помага за стимулирането на иновации като например краткия концерт на рап звездата Травис Скот във видео играта Fortnite или фестивала Square Garden на експерименталния поп дует 100 gecs в играта Minecraft.
Най-големи пионери в музиката са хип-хоп изпълнителите, които създават нови онлайн преживявания. Може би най-популярни са поредиците на Verzuz, включващи „бийт битки“ в Instagram Live, където хип-хоп легенди свирят парчета в рамките на забавно съревнование.
Музикалните ръководители обмислят варианти като платен стрийминг на живо, появи във видео игри и drive-in концерти като еднократни изяви или нововъведения, които да помогнат на артистите да останат във връзка с почитателите. Тези изяви обаче не генерират достатъчно приходи, за да бъдат значими за индустрията.
Но поредиците на Verzuz показват възможността за събития, които са подходящи единствено за дигитална среда, твърдят експерти. Някои ръководители виждат потенциал в този бизнес, дори когато музиката на живо се завърне.
Възход на мини турнетата?
Повторното отваряне на бизнеса с турнетата вероятно ще бъде откъслечно, тъй като САЩ и другите страни в света имат различни изисквания. Това ще превърне организирането на турнета в главоболие, казват мениджъри на артистите.
Ако даден артист не може с лекота да събере 20 дати без прекъсвания, включително в големи градове като Ню Йорк, той вероятно просто ще отложи турнето. За музикантите, които изберат да заминат на път, цената ще бъде по-висока заради допълнителните разходи за служители, автобуси и хотели.
Като възможно решение някои артисти може да правят мини турнета на едно място или да свирят само в определени региони, казват мениджърите.
Заплаха за малките клубове
Любимият малък клуб, от онези места, където с гордост разказвате, че сте видели изпълнител преди да стане известен, може да потъне.
National Independent Venue Association съобщава, че 90% от членовете й може да не оцелеят, ако блокадата продължи шест месеца. Музикалната индустрия вече е силно консолидирана, като Live Nation и AEG са завзели или си партнират с много от останалите независими промоутъри и места през последните години. Ако независимите компании и места станат още по-малко, двете най-големи промоутърски компании в света ще имат още по-голямо влияние върху артистите.
В дългосрочен план – препълнени арени и стадиони
Концерти с по-малко публика не са възможни на стадиони и арени, без промоутърите да регистрират огромни загуби, казват ръководители на музикалната индустрия.
Причината за това е, че разходите за организиране на концерт на арена са твърде високи, промоутърте зависят силно от продажбите на билети, а допълнения като бира, храна и паркинг просто изяждат печалбата.
Пакетирана храна и дезинфектанти за ръце навсякъде
Дните на щандовете за самообслужване свършиха. Почитателите на музиката ще станат свидетели на нови правила на местата на събитията за безопасност и хигиена, особено около храни и напитки, тоалетни и асансьори.
„Така както 11 септември промени индустрията ни от гледна точка на сигурността..., това ще доведе до най-добри практики, които индустрията на турнетата ще бъде длъжна да прилага завинаги“, казва Дейв Браун, главен оперативен директор на American Airlines Center, стадион с 20 хил. места в Далас.
Проверки на температурата, маски за лице и станции за тестване може да станат част от концертните преживявания поне за известно време. Капацитетът на тоалетните ще бъде ограничен и ще има станции за дезинфекциране на ръце, а пакетираните храни ще са навсякъде.
Край на частните срещи със звездите
В дните преди коронавируса заможни почитатели плащаха големи суми, за да се срещнат с любимите си артисти. По-малки артисти също започнаха да предлагат скъпи VIP пакети, включително частни срещи, които им позволяваха да увеличат приходите си от супер почитатели.
Но заради социалното дистанциране малцина ще са толкова сигурни в ръкостискането. За по-малките изпълнители, които често трудно извличат печалба от турнетата си, ще е трудно да закърпят бюджета.
Любимата ви група може да не носи толкова пари
За артистите кризата променя начина, по който им плащат, като все повече изпълнители вземат голям дял от приходите от продажбата на билети вместо да получават авансови плащания от промоутъри, казват ръководители в музикалната индустрия.
Това защитава промоутърите, ако продажбите са разочароващи или ако се налагат огромни обезщетения. За суперзвездите, които разпродават стадиони, това може да не е от голямо значение, но за по-малките изпълнители, които ще трябва да се справят с по-тежката икономическа среда, турнетата ще станат рисковани.
„Ще са необходими много години, за да се възстановим. Но ще се завърнем“, уверен е Лайт.