Той не е мъж на тихите думи - дори и по време на криза: Предвид заплахата, породена от пандемията на коронавируса, британският милиардер Ричард Брансън публично поиска държавна подкрепа за авиокомпанията си Virgin Atlantic. Той и неговият екип "правят всичко възможно, за да поддържат живота на авиокомпанията", казва 69-годишният британец в скорошна публикация в личния си блог, „но предвид голямата несигурност в туристическата индустрия се нуждаем от държавна подкрепа".
През март компанията му поиска от държавата спешно финансиране в допълнение към пакета, предоставен за всички британски компании, но все още не е постигната сделка.
„Ще направим всичко възможно, така че авиокомпанията да продължи да работи, но ще ни е нужна правителствена подкрепа, за да постигнем това, изправени пред голямата несигурност около пътуванията днес и без да знаем колко дълго ще останат на земята самолетите", заявява Брансън в обръщение до персонала, публикувано в блога.
Помощта ще бъде под формата на търговски заем, няма да бъдат безплатни пари, и авиокомпанията ще ги върне, допълва той.
Virgin Atlantic, чиято централа е във Великобритания, е 51 процента собственост на Virgin Group на Брансън и 49 процента - на американската авиокомпания Delta, припомня Ройтерс. Брансън основава авиокомпанията преди 36 години, а сега тя е крайъгълен камък на империята му, която вече включва множество компании - от фитнес зали до мобилни оператори и космическата компания Virgin Galactic. Състоянието на британеца се оценява на над 5 млрд. евро, а той се счита за седмия по богатство човек във Великобритания.Сянка над целия бранш
Едва преди няколко дни индустриалната асоциация IATA предупреди, че авиокомпаниите са изправени пред "катастрофална" ситуация: Според прогнозите се очаква тази година приходите от пътнически трафик да намалят с 314 милиарда долара, или 55 процента. „С други думи: Половината от нашите приходи изчезнаха“, заяви лидерът на асоциацията Александър де Жуниак.
Само през второто тримесечие авиокомпаниите могат да изгорят 61 милиарда долара в брой чрез извеждане от експлоатация на флотите си. „Много авиокомпании няма да оцелеят без помощ“, предупреди де Жуниак. И затова не само Брансън е силно разтревожен: ръководителите на други авиокомпании също изразиха безпокойство.
Например ръководителят на Easyjet Йохан Лундгрен, който предупреди: „Става въпрос за оцеляването на индустрията". Easyjet се възползва от мерки на правителството на Обединеното кралство, за да помогне на предприятията, засегнати от кризата: Механизмът за корпоративно финансиране (CCFF), който дава на бизнеса достъп до заеми.
P { margin-bottom: 0.08in }
Империя от 70 000 работни места
Брансън иска нещо подобно за своята авиокомпания - но според съобщения в медиите британското правителство е скептично настроено. Брансън заяви, че не става въпрос за „безплатни пари“, а за заем, който авиокомпанията му ще изплати.
"Факт е, че в тази напълно нова кризисна ситуация много авиокомпании по света ще се нуждаят от правителствена помощ и много от тях вече са получили тази помощ“. Той и другите мениджъри са работили ден и нощ, за да запазят възможно най-много от над 70 000 работни места в неговата империя.
Брансън отхвърли твърденията, че е инвестирал твърде малко от собствените си активи: „Виждал съм много коментари относно активите си - но това се основава на стойността на предикризисните операции на Virgin в световен мащаб“, каза той. Това не „са пари, които са в банкова сметка и които са свободно достъпни". Значителна част от корпоративните печалби на Virgin Group никога не са били изтеглени от компанията през годините, а са реинвестирани, твърди той.
„Предизвикателството е, че не влизат пари, а изтичат - много“. Миналия месец той беше обещал четвърт милиард долара за осигуряване на работни места „и това вероятно е само началото“.
Клиенти на Virgin Atlantic, включително производителя на самолети Airbus SE, производителя на двигатели Rolls-Royce Holdings Plc и летищните оператори Heathrow Ltd. и Manchester Airports Group, са писали на правителството, казвайки колко важна е Virgin Atlantic за техния бизнес. Брансън също така заявява в писмото си, че евентуален колапс ще отстрани главния конкурент на British Airways, което ще повиши цените.
Положението на Virgin Australia е още по-критично, като в края на 2019 г. дълговете ѝ са за над 5 милиарда австралийски долара (3,2 млрд. долара).
Брансън вече притежава само 10% дял в превозвача, базиран в Бризбейн, в сравнение с 51% от Virgin Atlantic. Etihad Airways, Singapore Airlines, Nanshan Group и HNA Group имат дялове от около 20%.
Virgin Australia поиска от правителството заем от 1,4 милиарда австралийски долара, конвертируем в собствен капитал, за да се справи с кризата. Той се конкурира на онова, което е по същество пазар за двама играчи, доминиран от Qantas Airways Ltd., и не е реализирал годишна печалба в продължение на седем години.