По-малко материал, по-малко рекордни цени, по-малко скандали. Така накратко може да се опише пазарът на изкуството през 2019 г. През първата половина на годината светът все още изглеждаше, че върви към растеж.
Ценовите върхове на сезона от януари до юни включват картината на Клод Моне „Купчини сено“ с цена от 110 милиона долара в Sotheby’s, а при Christie’s - скулптурата „Заекът“ на Джеф Куунс с цена от 91 милиона долара, придобита от търговец на изкуство за неговия клиент Боб Манучин, баща на министъра на финансите на САЩ Стивън Манучин.
Също през май бе отчетен друг успех натърг на Christie’s - картината на Робърт Раушенберг от 1964 г. „Buffalo II“ от колекцията на Робърт и Беатрис Майер, продадена за 88 милиона долара. По-голяма част от произведението, изработено с техниката „печат върху коприна“, е създадена скоро след убийството на американския президент Джон Кенеди, който е изобразен върху него. Художественият консултант Грейс Лий твърди, че цената на произведенията на Раушенберг все още не е достигнала своя максимум и растежът й е неизбежен.
В Хонконг монументалният „Триптих 1987–1988 г.” на Зао Ву-Ки, който е бил съставен като почит към Моне, постигна еквивалента на 22,7 милиона долара. Доверието в движещите сили на пазара, в ценовите тенденции за ръстове, и желанието за инвестиране изглеждаше непоколебимо.
Всичко това се промени през втората половина на годината. На световните търгове тенденцията на спад е особено очевидна в дефиниращите за пазара колекции, като импресионистичното, модерното и съвременното изкуство: до такава степен, че имаше по-малко доставки от важни колекции, а клиентите във всички ценови сегменти се въздържаха от високи оферти. Това бе есенен сезон на ниски оферти, които бяха най-вече в долния край на прогнозните цени. Това поведение е характерно за фазите на консолидация, които следват периодите на рекордни приходи.
Има някои събития, които могат да се разглеждат като симптоми на умора. Те включват отмяна на няколко утвърдени търговски панаира - от Art Stage Singapore до Armory, в Ню Йорк. Наскоро беше отменен и Art Berlin, част от панаира в Кьолн, което показва, че пейзажът на изложенията ще се променя глобално в средносрочен план. Много търговци подчертават, че без търговските панаири годишният им оборот е значително по-слаб.
Но може би основното пазарно събитие бе покупката на Sotheby’s за 3,7 милиарда долара от френско-израелския инвеститор Патрик Драхи, която ще доведе до сериозно преструктуриране на гиганта в търговете. Новият ръководител на компанията Чарлз Стюарт започна преструктурирането в два глобални отдела: „Изящни изкуства“ и „Лукс, изкуство и предмети“.
Ейми Капелацо, директор на предишното подразделение „Изящни изкуства“, ще оглави разширената дивизия „Изящни изкуства“. В допълнение към старите майстори, тя обхваща импресионистично, модерно и съвременно изкуство, а също и произведения от 19 век, графика и фотография.