9,7% е годишният ръст на световния музикален пазар през 2018 г. спрямо предходната, с което приходите ѝ достигат 19,1 млрд. долара, сочи годишният доклад на Международната федерация на музикалната индустрия (IFPI).
След продължилата повече от десетилетие криза в световния музикален бизнес, организацията отчита четвърта поредна година на растеж на целия пазар.
Стриймингът остава движещата сила в индустрията. Приходите от този канал за дистрибуция на музикално съдържание са нараснали с 34 на сто през миналата година и вече представляват 47% от общите приходи от музика в света, или 8,3 млрд. долара.
Платените абонаменти са нараснали с 32,9% до 7 млрд. долара през периода, след като броят на ползвателите на този тип услуги са 255 млн. глобално. От стрийминг услуги са 37% от общите приходи от записана музика.
На фона на възхода на стрийминг платформите другите начини за дистрибуция на музикално съдържание остават на заден план и продължават низходящия си тренд. Така приходите от музика на физически носители са спаднали с 10,1%, а тези от даунлоуд - с 21,2 на сто.
Ключови региони
От гледна точка на развитието на отделните региони за четвърта поредна година Латинска Америка се радва на най-голям ръст на приходите - с 16,8 на сто на годишна база. Водещите пазари в региона са Бразилия (където приходите са скочили с 15,4%) и Мексико (с 14,7%).
Азия и Австралация е регионът с втория по големина ръст на приходи от физически носители и дигитално разпространение със своите 11,7% скок. Лидер в тази част на света остава Южна Корея със 17,9% повишение на приходите спрямо 2017 г.
Пазарите, които генерират растеж и носят голям потенциал за развитие на индустрията, на този етап са Близкият изток и Африка, разкри изпълнителният вицепрезидент на Universal Music Group Адам Гранът, който отговаря за пазарното развитие на компанията.
“Целта на индустрията е да насочи потребителите от пазарите с голям потенциал към абонаментните услуги”, посочи Денис Кукър, президент на Sony Music, отговарящ за глобалния ѝ дигитален бизнес и продажбите в Съединените щати.
България
По думите на Ина Килева, изпълнителен директор на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП), стриймингът е водещ и на нашия пазар. 24% от общите приходи у нас идват именно от този канал. Приходите от стрийминг в България са скочили с над 50 на сто на годишна база през 2018 г.
17,4% е общият ръст на приходите от физически и дигитални продажби, синхронизации и колективно управлявани продуцентски права, коментира още тя.