fallback

Духът на кризата преследва една от най-печелившите индустрии в Исландия

Туристическият сектор се охлажда бързо

10:45 | 07.10.18 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

След десетилетието на възстановяване от финансовия и икономически срив Исландия отново е заплашена от предизвикателство пред една от ключовите си индустрии.

Туризмът и валутата, която осигурява, бяха инструмент за изкарването на нацията от едва 340 000 души извън бездната, в която се намираше. Сега обаче индустрията се охлажда бързо, като все повече проблеми се натрупват при самолетните превозвачи след години на остър растеж. Преди десет години същата приказка можеше да се разкаже за банките в страната, съобщава Bloomberg.

Arion Bank предупреди в свой доклад, че страната може да се изправи пред намаляващ брой посетители догодина след бума от последното десетилетие, през което броят на новопристигащите нарасна четири пъти. Туризмът отговаря за 12% от брутния вътрешен продукт на страната и за около 20% от бизнес инвестициите, по данни на Arion.

Ефектите от кризата в туризма могат да се отразят на цялата икономика, включително на търсенето на работна ръка, на инвестициите в хотели, баланса по текущата сметка, обменният курс на кроната и други, посочва доц. Гилфи Магнусон от Исландския университет.

Охлаждането се усеща още на първа линия в индустрията. Исландските превозвачи се сблъскаха с редица трудности, също както и другите скандинавски оператори, притиснати от по-високите цени на петрола. Wow Air Ehf – бързо разрастващ се нискотарифен превозвач, който заедно с Icelandair води повечето чуждестранни туристи в Исландия, стана обект на спекулации, след като емитира дълг в опит да набере нови средства. Компанията също така се отказа от полети до Единбург, Стокхолм и Сан Франциско, като причина за това посочи забавянето на доставката на два нови самолета Airbus A330neo.

Icelandair също беше принудена да потърси помощ от облигационери, след като публикува предупреждение за печалбата си, а само два месеца по-рано поста си напусна нейният главен изпълнителен директор.

Проблемите не останаха незабелязани от централната банка, която миналия месец беше принудена да се намеси на валутния пазар, за да подпомогне кроната, която поевтиня заради притесненията за финансовото състояние на Wow Air.

След като проблемите на превозвача станаха известни, валутата се обезцени с до 1%.

„Не е тайна, че превозвачите, особено тук в Северните части на Атлантика, сега се справят с много по-сложна оперативна среда от преди“, заяви гуверньорът на централната банка Мар Гудмундсон.

На този фон от институцията предупреждават, че през 2019 г. туризмът вече няма да доминира исландския износ.

Броят на хора, посетили Исландия, нарасна с близо 40% през 2016 г., но само с 24% през 2017 г. През тези две години икономиката нарасна с годишен темп от съответно 7,4% и 4%. През 2018 г. годишният ръст на туристите се очаква да е 15%, по данни на летищния оператор ISAVIA.

Миналия месец Международният валутен фонд предупреди, че ефектите от силната крона в периода между 2014 г. и 2016 г. сега се усещат в ръста на туризма и вътрешното търсене. Сред другите рискове, застрашаващи икономиката, от фонда включват също високите цени на петрола, нарастващата конкуренция в сектора на въздушния транспорт, ескалиращото търговско напрежение в световен мащаб, както и несигурността около преговорите за Brexit.

Въпреки това гуверньорът Мар Гудмундсон отхвърли сравненията между сегашното положение и банковата криза отпреди 10 години.

„Това са напълно различни събития и се случиха във финансовата система и в банки, които могат да бъдат обект на масово изтегляне на средства“, каза той и допълни, че компаниите на свой ред постоянно предприемат рискове, някои от които повече от други.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:14 | 07.09.22 г.
fallback