Spotify Technology, която стана публична през април, е водещата музикална стрийминг компания в света по брой абонати, които плащат за услугата ѝ. Близо една трета от слушането в платформата се случва през плейлисти, които нейните служители и софтуер създават, обяви компанията, цитирана от Wall Street Journal.
Ето защо ходът на компанията от май месец – да премахне изпълнители като R. Kelly и XXXTentacion от своите плейлисти, но не и от самата услуга, подразни музикалната индустрия.
Spotify премахна тези и други музиканти заради новата си политика срещу проблемно поведение, насочена срещу изпълнители с подобни обвинения. Но преди няколко седмици компанията отмени решението си, заявявайки, че политиката е прекалено неясна и е приложена твърде бързо.
Случващото се отразява реалността в днешния музикален бизнес: плейлистите са новото радио и помагат на големите изпълнители да генерират милиони стриймвания, като същевременно свързват по-малко познати музиканти с нови фенове.
Крис Зароу, основателят на Visionary Music Group, която менажира рапъра Logic, твърди, че озовавайки се в плейлистите на Spotify, изпълнителите изплуват на един пренаситен пазар. За изгряващите звезди плейлистите са полезни за привличане на публика, което води до по-големи продажби на мърчъндайз и на билети за концерти.
"Всичко е свързано с откриването“, коментира Зароу.
Не е лесно да се изчислят предимствата от позиционирането в плейлистите на Spotify, след като появата на един популярен списък с песни като RapCaviar често води до позициониране и в други. В допълнение изплатените авторски права от Spotify се поделят между изпълнителя и звукозаписната компания по различни начини.
Джоел Уалдфогел, икономист от Университета на Минесота, който изследва музикалния бизнес, твърди, че е открил начин да оценява финансовото въздействие.
В нов доклад той и съавторът Луис Агуяр от Европейската комисия (ЕК) анализират какво се случва със стриймванията на песни, когато произведенията се появят в най-популярните плейлисти в Spotify, включително в Today’s Top Hits (следван от над 20 млн. слушатели в Spotify), RapCaviar (9,7 млн.) и New Music Friday (2,7 млн.).
През юни 2017 г. например песента на кънтри певеца Кейн Браун „What Ifs” е слушана около 200 хил. пъти на ден в САЩ в Spotify – данни, които нарастват през следващите месеци. На 5 октомври, когато песента се повява в Today’s Top Hits, броят скача – до близо 500 хил.
Експертите са открили, че появата в Today’s Top Hits води до средно 20 млн. допълнителни стриймвания, базирано на обичайното време, в което една песен остава в списъка.
Ако Spotify плаща между 6 и 8,40 долара за 1000 стрийма, авторите изчисляват, че тези 20 млн. стриймвания ще генерират между 116 хил. и 163 хил. долара за звукозаписната компания и изпълнителя. За RapCaviar сумата е в диапазона от 60 хил. до 84 хил. долара.
Класирането на първо място в New Music Friday в САЩ донесе на песента „All Mine” на Кание Уест 14 млн. допълнителни слушания, или между 84 хил. и 117 хил. долара, твърдят експертите.
Говорител на Spotify е отказал да коментира.
Колко значими са тези средства зависи от изпълнителя, коментира Уалдфогел. „100 хил. долара са много за някои изпълнители, но не са много за Дрейк“.
Но разкритията подчертават колко влиятелна може да е Spotify в определянето на кои песни, албуми и музиканти успяват в стрийминг ерата, допълва той.