Между революцията и търговските права от десетилетия бушува битката за "истинския" кубински ром и контрола върху дистрибуцията му по света. Тя се води от американската компания Bacardi и френската Pernod Ricard, предаде Франс прес.
Pernod Ricard държи правата върху рома, който се произвежда в Куба, придобити при режима на Фидел Кастро през 1993 година и го комерсиализира под името Havana Club. Компанията Bacardi обаче, която придоби през 1994 година търговските права на оригиналната рецепта от основателите, семейство Аречабала, притежава правата за американския пазар.
За френската компания Pernod Ricard няма никакво съмнение, че "истинският" кубински ром е произвежданият от тях, тъй като е дестилиран в Куба със 100 процента кубински съставки.
През 1995 година Bacardi е започнала да продава своя ром под същото име - Хавана клуб. Той е произведен в Порто Рико (американска територия) и продаван в САЩ с мотото "Прогонен от дома, остарял в изгнание, но завинаги кубински".
Семействата Аречабала и Бакарди са напуснали Куба по време на кастристката революция през 1959 година и цялото тяхно имущество е конфискувано включително и дестилериите за ром.
И ако Bacardi притежава вече дестилерии извън Куба, най-вече в Порто Рико, то семейство Аречабала, което произвежда Хавана клуб от 1934 година, няма средства да се установи другаде и правата им върху марката са изтекли през 1974 година.
Възползвайки се от това, кубинската държавна компания е регистрирала името пред властите в САЩ, но поради американското ембарго срещу Куба тя не може да продава в САЩ рома, произвеждан под това име.
От 1993 година тази компания има смесено дружество с Pernod Ricard, втория по големина концерн за спиртни напитки в света, който е предприел правни действия срещу Bacardi за използването на името, обвинявайки компанията, че лъже потребителите, като твърди, че продава истински кубински ром.
Представителите на Bacardi обаче настояват, че тяхната рецепта е оригиналната и се радва на подкрепа от американските парламентаристи, избрани от щата Флорида, където има голяма кубинска общност от изгнаници.
Тяхното мото е "Не ни казвайте, че не сме кубинци". Компанията ще представи "театрален" спектакъл, който разказва историята на семейство Аречабала и на "наследството, което кубинското правителство се опитва да заличи".
Кой обаче е "истинският ром"? Който се прави в Куба или дестилираният според оригиналната рецепта?
Иън Бъръл, експерт по рома от Лондон, признава че рецептата е важна, защото "maestros roneros" (майсторите в производството на ром) смесват различни партиди и дрожди, за да създадат "уникален вкус".
"Впрочем може да има голяма разлика между двата продукта", подчертава той, като добавя, че те могат да бъдат използвани по различни начини, както и да се създават оригинални коктейли.
Никоя от двете версии обаче не прилича на съществувалата преди кастристката революция заради промяната в методите на дестилация с течение на времето. Борбата се води предимно за използването на наименованието "кубински", много важен елемент от маркетингова гледна точка.
Компанията Bacardi внесла жалба в края на 2017 година срещу американското правителство за това, че е подновило със задна дата правата за продажба на американска територия на рома Хавана клуб, след като икономическото ембарго срещу Хавана бъде вдигнато.
Перспектива, за която се е подготвила и компанията Pernod Ricard, регистрирайки в САЩ името "Хаваниста", за да продава там рома си, ако един ден това ембарго бъде вдигнато.
/БТА/