Запазени за любителите по обичайното за тях време, зимните спортове привличат погледите на целия свят през зимните олимпийски игри, чието поредно издание се открива в петък в Пьонгчанг. Олимпиадите са единствено по рода си маркетингово представяне за ски индустрията, най-вече в Азия, където тя тепърва трябва да търси своя растеж, пише Матийо Горс от агенция Франс прес.
"Олимпийските игри са единственият момент, когато имаме достъп до целия свят. Това са над 1 милиард телевизионни зрители. Нищо общо със световните купи, които достигат само до специализираните среди", подчертава пред АФП Кристиан Фризон-Рош, председател на групата компании, които доставят ски екипите на френския отбор.
Кадрите със скиори с медал на врата, вдигнати ски и лесно забележимо лого, които обикалят света - това е залог от първостепенно значение що се отнася до маркетинга за производителите на екипировка.
"Краят на цикъла на разработване на един продукт са олимпийските игри. Тогава се показват най-новите технологии, нашето ноу-хау се материализира посредством медалите, марките се свързват със спорта", добавя Фризон-Рош.
"Както Формула 1 за един автомобилен конструктор, така игрите за нас са платформа за авторитета на марката, доказателство за нейното представяне в очите на широката общественост и на средите", потвърждава Дени Льове, който отговаря за алпийските ски в Salomon.
Развити пазари срещу нововъзникващи пазари
Ако производителите на екипировка са познати на потенциалните потребители в страните, където мнозина карат ски, то отражението е "много по-голямо на нововъзникващите пазари, които не познават (съответната) марка", отбелязва Льове.
И ето от там идва цялото това значение на Зимните олимпийски игри в Пьончан сега и в Пекин през 2022 година, тъй като "центърът на тежестта на зимните спортове е доведен в тяхната зона", подчертава той. Регион, на който компаниите от сектора гледат като на своето бъдеще.
"На развитите пазари (Европа и Северна Америка) много ясно се забелязва застой" на броя на скиорите. "Ските бяха спорт, практикуван масово от хората от поколението бейби бум, а новите поколения днес са по-малко запалени", обяснява швейцарският консултант Лоран Вана, който всяка година публикува международен доклад за туризма, свързан със зимните спортове.
"За сметка на това (ските) преживяват бурен растеж в Китай, който получи още по-голям тласък от (получаването на домакинството на) Игрите през 2022 година", продължава той.
Този спорт на практика претърпя свръхбързо развитие в Китай. Докато малкото курорти в страната бяха посещавани в средата на миналото десетилетие предимно от начинаещи с колеблива техника, сега, 10 години по-късно, ските са се превърнали в любимо зимно хоби за младите градски жители, които вече имат впечатляващи умения да карат ски или сноуборд.
Пьонгчанг, трамплин за Пекин
Китай вече има около 500 места, където може да се карат ски - от микрокурортите с една проста писта до луксозните комплекси с петзвездни хотели, които няма кой знае за какво да завиждат на своите конкуренти в Алпите.
"Днес всички работят върху азиатските страни. Залогът е да бъдат спечелени дялове от китайския пазар. В тази страна ски индустрията е в началото на своята история, целият сектор отива там. Това са хората, които ще отидат на ски утре", подчертава Кристиан Фризон-Рош.
До игрите през 2022 г. Пекин си е поставил за цел да превърне 300 милиона китайци (малко над 20 % от населението) в любителите на зимните спортове. Само при скиалпийските дисциплини задачата е да има 120 милиона скиори спрямо 15-18 милиона сега, казва Лоран Вана.
Ако днес пазарът е само "в процес на изграждане", "потенциално утре той може да бъде равен на (пазара във) Франция", един от най-големите ски пазари в света наред с Австрия и Съединените щати, и да възлиза на до 50 милиона дни годишно, срещу около 15 милиона в момента, иска да вярва Дени Льове.
И през призмата на тази перспектива Пьонгчанг ще бъде "трамплин за Игрите в Пекин", прогнозират и Кристиан Фризон-Рош, и Дени Льове.
/БТА/