fallback

В. Василев: VOUBS.bg иска да създаде най-благоприятна среда за онлайн конкурси

Българска платформа има амбиции да постави глобални стандарти в конкурсите, организирани в интернет

11:17 | 13.01.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Снимка: личен архив

Васко Василев е бивш състезател по бокс, настоящ мениджър и организатор на състезания. Освен това е предприемач с интересна идея – да създаде платформа, която да установи нови глобални стандарти в онлайн състезанията. Така се ражда VOUBS.bg - уебсайт за онлайн състезания във всички сфери на изкуството и творческите индустрии. Кой стои зад целия този проект и какви са плановете на екипа за него, научихме от самия Васко Василев. 

Как основахте компанията и кога?
 
- Първата версия на VOUBS беше достъпна през март 2015 г. Тогава създадохме и първия фотоконкурс на тема “животни”. Фирмата, която стои зад проекта - "Фамозо груп" ООД, създадохме през юли 2014 г., а самата идея се зароди през декември 2013 г.
 
Разкажете повече за самата идея, която стои зад Voubs. 
 
- Първоначалната идея беше да се създаде универсален уебсайт, където да се провеждат големи видео, фото, аудио и други онлайн конкурси. В момента има бум на ТВ риалити формати, който все още продължава, където победителите се определят основно чрез зрителски вот и най-често чрез SMS-и. Реших, че следващата стъпка е подобни формати да се реализират успешно и в интернет. Щом зад тези проекти стои телевизия, която ги представя успешно, възможно е да има и уебсайт платформа, която да постига същия или дори многократно по-голям успех, тъй като не съществуват множество ограничения - регионални, езикови, времеви. Освен това цялостната организация и гласуването може да бъде направено много по-прозрачно за потребителите, аудиторията може да бъде много по-голяма. И така започнах да виждам все повече предимства в реализирането на този проект. Това ме мотивира да започна да търся способни хора, с които можем да го реализираме.
 

От колко души се състои екипът Ви и какви експерти включва? Планирате ли скоро да го разширявате?

- Екипът на “Фамозо груп” се състои от трима души. Аз съм основният двигател зад бизнес развитието и маркетинга. Първият партньор в самото начало бяха “Реактив ай ти”, които разработиха техническата функционалност и визията на VOUBS. От тяхна страна консултант и архитект на платформата е Илиян Михалов, който спокойно може да се нарече един от първите IT специалисти в България с над 30-годишен опит. През своята кариера Илиян е преминал през Унисофт, създаването на Рила, след което дълги години заема ръководен международен пост в IBM. Отскоро привлякохме първия си служител програмист - Цветан Ислам, старши PHP разработчик с над 9 години опит. Гордеем се, че част от нашия екип е и търговският ни директор Теодора Праскова - дългогодишен специалист и мениджър продажби. Уверен съм, че имам страхотен успех в избора на кадри и подизпълнители. Помагат ни и няколко външни фирми, сред които - Мediaposthitmail, Httpool, Netpeak и Elfusion PR & Cross Media Solutions. Планираме следващото разширяване да се случи след включването на международен инвеститор - очакваме го в рамките на тази година.

Как финансирате проекта?  

- От началото досега се финансираме изцяло със собствени средства. Нашето желание е да развием проекта до ниво, което е привлекателно за много по-големи инвеститори. На прав път сме и по-голямата част от работата е вече свършена.
 

Как бизнесът може да се възползва от платформата?

- Безспорен факт е, че по света има десетки хиляди действащи организатори на онлайн конкурси. Всички те са наши потенциални клиенти. Аз виждам обаче и един допълнителен свободен пазар от хиляди потенциални клиенти - най-вече малки и средни предприятия, които все още не са организирали онлайн конкурс, поради факта, че нямат времеви ресурс за организацията и провеждането, както и маркетинг бюджет за привличане на участниците. Много от големите компании вече са развили собствени модули за провеждането на онлайн конкурси, които в сравнение с VOUBS са с много ограничени функционалности. Пред малките и средни предприятия трудностите, свързани с организацията, са достатъчно огромни, за да доведат до отказването им от идеята.

Ако приемем, че почти всяка фирма може да отдели ресурс за малка парична награда, продуктова или ваучер . Но за организацията на един конкурс е нужно създаване на уеб адрес, хостинг, интернет и поддръжка на уебадреса, форма за регистрация, система за изпращане на файлове, комплексна система за гласуване, защита от измами, галерия, модул за плащания, администратори и дизайнери. Но нещата не приключват тук. След като вече имате конкурса, пред вас стои най-голямото предизвикателство - набирането на участници, гласуващи и публика. Ако не притежавате огромен маркетингов бюджет, база данни от хиляди собствени последователи, ако вашата марка все още не е разпознаваема - вашият онлайн конкурс е обречен на неуспех. Ето тук е и ключовото предимство на VOUBS. Ние създаваме конкурсен хъб, чрез който изграждаме доверие между потребители и организатори. Ние предоставяме не само инструментите за създаване на онлайн конкурс, но и възможността за лесно и бързо привличане на участници от цял свят.

Какви видове конкурси могат да се организират в нея?

- Видовете конкурси зависят най-вече от файловите формати, които може да приема платформата. Ние поддържаме най-популярните 28 файлови формати, което ни позволява на практика да провеждаме абсолютно всякакъв вид конкурси - аудио, видео, фото, презентационни, архитектурни, математически, бизнес проекти и каквото още се сетите.
 

В момента вие организирате повечето конкурси, изграждайки база от потребители. Колко потребители има вече платформата?

- Да, ние изграждаме база от потребители, за да предложим на бъдещите ни партньори възможност за бързо, лесно и евтино привличане на участници в техния конкурс. Вече имаме 80 хил. регистрирани потребители от 157 държави. Това означава хора от почти целия свят. Обхватът ни във Facebook достига до близо 2 млн. уникални потребители. Интересът към участията в онлайн конкурси е огромен и потенциалният брой регистрирани потребители според мен надхвърля десетки милиони. Ние предлагаме на нашите потребители не просто да преглеждат и оценяват качествено авторско съдържание, но всеки от тях може да се включи в интересна за него надпревара и да спечели реално възнаграждение за труда си. Това според мен е страхотна възможност.

Как точно става подборът на журито?

- Имам много идеи за развитие на тази част от платформата. Ще разкажа как трябва да бъде в идеалния случай и върху какво работим. Платформата поддържа жури профили, като всеки желаещ да бъде жури може да кандидатства за този статут. Ако бъде одобрен, той става става част от него, а неговата тежест на вота е 30 пъти по-голяма от тази на нормалните потребители във всеки един конкурс. За да участваш в екипа на журито на конкретен конкурс обаче, трябва да бъдеш поканен от организатора. За да спестим отново време и разходи на организаторите, ние предлагаме жури - потребители професионалисти в съответната област, на определена предварително обявена цена. Те могат да бъдат директно открити и поканени от организатора. Той може да разгледа тяхната визитка, журиране в предходни конкурси, обявена цена и след като си хареса човек - да го покани. Остава само журито да приеме поканата и това е всичко. Освен това, за да не оставяме всичко в ръцете на организаторите, предвиждаме и задължителна квота на членовете на журито, избрани от екипа на VOUBS. Това ще предостави допълнителна прозрачност и гаранция за потребителите, че вотът е напълно неутрален и лица, свързани с организаторите, не участват в гласуването.
 

А как се случва самото оценяване?

- В момента използваме 5 различни компонента, като на всеки един се задава тежестта му в максимум процент. Например в годишния ни фотоконкурс VIPA2016 гласуването е разпределено по следния начин: 75% вот на журито, 4% средна оценка, 4% брой натрупани гласове, 2% брой преглеждания, 15% гласуване с виртуалната ни валута WINGS. Целта на това гласуване е три четвърти от общия резултат да идват от професионална оценка, едва 10% да са от популярността на съответния участник, а още 15% от вота да идват от верифицирани потребители, които притежават виртуална валута в портфейла си. Виртуалната валута може да бъде спечелена от участия в конкурси или закупена и това гарантира идентичността на гласуващия с нея. Комплексното гласуване гарантира неефективност от евентуален вот от фалшиви профили. Нашата система в момента работи успешно и принуждава участниците да търсят реален вот от други реални потребители, вместо да се опитват самостоятелно да регистрират профили и да гласуват за себе си, както се случва в почти всички други платформи за организиране на конкурси.

Задава се финалът на VIPA. Споделете повече за конкурса.

- Това е фотографски конкурс, който се провежда за първа година и същевременно предлага изключително голям награден фонд (41 хил.евро) срещу минимална входна такса (9 евро). Създадохме този конкурс, за да дадем шанс на стотици фотографи - професионални и аматьори да премерят сили в един глобален контекст. Предлагаме участие в 6 различни категории - стандартните “Храна”, “Архитектура”, “Хора”, “Репортаж”, “Мода” и “Атрактивни снимки от България”. Привлякохме 9-членно международно жури с богат професионален опит като фотографи, но и журиране в предходни международни конкурси. Участието е отворено до 15 януари, след което гласуването ще продължи още 1 месец до обявяването на победителите. През март предстои да направим церемонията по награждаването на VIPA в София.

Какви компании имат най-голям интерес в момента към платформата?

- Провеждаме срещи с компании, които работят в сферата на архитектурата, туризма, медии, търговци и музикалния бизнес. Всички те проявяват интерес и сме много близо до започването на съвместна работа с някои от тях. Интересно е, че срещаме отхвърляне от гилдии и организации в сферата на фотографията и художественото изкуство например. Според тях ние сме им някакъв вид конкуренция, а всъщност искаме да работим съвместно. Надявам се с времето да успеем да изчистим и подобен тип ограничения и да успеем да ги убедим в допълнителната стойност, която може да им донесе използването на конкурсния хъб.

Как се справяте със случаите, в които има опити за манипулиране на вота?

- Това е една от основните ни задачи и смятам, че сме я изпълнили на 70%. Моята амбиция е да разполагаме с най-добрата неманипулируема система за онлайн гласуване в света. По-горе разказах за начина на комплексното гласуване, което използваме. Разбира се, притежаваме робот, който следи за измами и автоматично блокира некоректните потребители при техен гаф. Имаме функция за публична дисквалификация. Разполагаме с възможност за скриване на резултатите до последния момент. Като следваща стъпка обмислям вариант за скриване на процентното разпределени на различните части на вота, така че никой да не знае колко точно вот му е необходим, за да спечели. Нещо като системата на Google - има предположения, но никой не знае как точно да излезе на първо място. До този етап обаче можем да пристъпим едва след като значително се разраснем и популяризираме.

Как планирате да развиете VOUBS?

- Развиваме VOUBS първо от потребителска гледна точка и след това от към организаторска. Крайната ни цел е да предоставим възможно най-благоприятната среда за организиране на онлайн конкурси, която осигурява с необходимите предимства и двете страни. От към финансиране имаме няколко варианта. Подготвихме краудфъндинг кампания, която може би ще стартира в средата на тази година. Подготвяме и кадидатура за финансиране по европейска програма иновации и конкурентоспособност, която очакваме да стартира още този месец. Безспорно най-добрият вариант е привличането на финансиране от рисков инвеститори, което освен необходимите средства, ще добави и други ключови елементи като опит, контакти и международни кадри за ускоряване на процеса на развитие. Смятам, че това, което сме постигнали самостоятелно досега, е повече от успешно и на VOUBS му предстои едно масово органично разрастване в най-близко бъдеще.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:36 | 13.09.22 г.
fallback