Малък екип от учени, работещ за De Beers, се опитва да предотврати задаваща се заплаха, която може да опетни блясъка на компанията – висококачествените скъпоценни камъни, правени от хора, пише Wall Street Journal.
През последните години създаваните в лаборатории диаманти станаха неразличими за невъоръжено око от естествените и се радват на все по-големи продажби. Въпреки че все още имат малък дял от пазара, синтетичните камъни биха могли да достигнат една десета от всички продажби на необработени диаманти в рамките на следващите пет години, според оценка на Morgan Stanley.
Създавани от малки частни компании и от гиганти като самата De Beers правените от хора диаманти могат да понижат стойността на цялата диамантена индустрия, смятат някои експерти. Тези камъни имат същите химични и физични свойства като естествените. Те блестят, твърди са и достатъчно издръжливи, че да се ползват за промишлени цели. И най-важното – могат да се продават без значение какъв е произходът им.
De Beers е създала специални устройства за търговците на диаманти на едро и за производителите на бижута, които могат да бъдат използвани за разпознаване на истинските скъпоценни камъни. "Притеснението е от риска да купите огърлицата, която вашата съпруга е искала, и да откриете, че тя не е истинска“, коментира стратегическият директор на De Beers Гарет Мойстин.
Ограничаването на риска от създавани в лаборатории диаманти е ключово за собственика на De Beers – Anglo American. Базираната в Лондон компания продава активите на своите подразделения за добив на въглища и желязна руда, за да се съсредоточи върху по-печеливши дейности като тази с диаманти. De Beers донесе 42% от приходите на Anglo American преди лихви и данъци през първата половина на 2016 г.
Засега производството на диаманти в лаборатории е малко в сравнение с камъните, които биват добивани от земята. Производителите на синтетичните камъни могат да правят между 250 хил. и 350 хил. карата необработени диаманти годишно, според индустрията. За сравнение всяка година се добиват около 135 млн. карата необработени истински диаманти.
Мартин Росчейсен, главен изпълнителен директор на Diamond Foundy, твърди, че вярва, че почти всички диаманти, които хората ще купуват след няколко десетилетия, ще бъдат произведени от човешка ръка. Анализаторът на Morgan Stanley Мено Сандерс обаче не очаква синтетичните диаманти някога да изместят истинските, но смята, че имат „сериозен потенциал“ на пазара.
През април австрийската компания за луксозни стоки Swarovski Group пусна собствени бижута с диаманти, направени от хора.
В завод, намиращ се в близост до Лондон, учените на De Beers от години работят по разпознаването на синтетичните диаманти. Компанията има собствено звено Element Six, което се занимава именно с разпознаването на изкуствените диаманти за промишлени цели. Освен това помага на De Beers в технологичните разработки.
Саймън Лоусън, ръководител на британското технологично подразделение на De Beers, твърди, че най-голямо притеснение носят малките диаманти, които са под една пета от карата, тъй като ефективното им следене е трудно като се имат предвид размерите и стойността им. Това прави по-лесно за създаваните в лаборатория камъни да се доберат до веригата за доставки и в крайна сметка да се озоват на пазара за бижута като истински.
За да се справи със заплахата, миналата година De Beers помогна за създаването на асоциация с други компании с цел реклама на продажбата на истински диаманти. Освен това компанията започна да рекламира нов детектор, който бързо може да разпознава малките синтетични диаманти.
Устройството, наречено PhosView, струва 4 500 долара и използва ултравиолетова светлина. De Beers вече е направила 50 такива машини за производителите на бижута и по думите ѝ те са се разпродали изключително бързо.