Винилът най-често ни напомня за едни други времена от средата на миналия век. Грамофонните плочи обаче остават мощна сила и в днешната музикална среда на стрийминг и сваляне на музика от интернет. 2015 г. отбеляза десетата поредна година с растеж на продажбите на американския пазар, коментира The Economist.
Според последния доклад за Nielsen за музикалната индустрия представянето през миналата година – 12 млн. продадени грамофонни плочи за общо 416 млн. долара, е най-доброто от 1988 г. насам. Дори по-изненадващо е, че най-продаваното аудио устройство (без да включваме iPhone) през същата година не са хендсфрий слушалките или Bluetooth радиоговорителите, а ... грамофонът.
Мнозина смятат, че носталгията е движещата сила, на която се дължи този възход. Грамофоните са евтини и е лесно да бъдат намерени, а представителите на поколението на бейби бумърите (родените веднага след Втората световна война) могат да поизбършат праха от колекциите си и да ги разширят още повече.
Данните на ICM обаче показват, че това не е достатъчно, за да се обясни тенденцията. Почти 50% от закупилите винил са на или под 35 години. Потребителите между 25 и 35 години са най-активни от демографска гледна точка, като на тях се дължат 33% от продажбите на плочи (за сравнение, потребители между 45 и 54 години са допринесли за само 18% от продажбите). Т.нар. поколение Y (родените в периода между 80-те години на миналия век и 2000 г.) може и да харесват да пълнят смартфоните си с любимите си песни и да откриват нови изпълнители с приложения за музикален стрийминг, но те искат да колекционират музика и под формата на албуми.
Поради това магазините, популярни сред представителите на това поколение, предлагат все повече грамофонни плочи. През 2014 г. Urban Outfitters – търговец за дрехи на дребно за младежи между 18 и 28 г., заявява, че е магазин номер едно в света за грамофонни плочи (Billboard отбелязва, че те държат 8,1% дял от американския пазар спрямо 12,3% за Amazon). Те продават лъскави грамофони на класическата марка Crosley, а благодарение на партньорството им с компанията през 2015 г. са били продадени над 1 млн. броя грамофони.
Калвин Холингер, главният административен директор на веригата, обяснява този ход с твърдението, че „музиката е много, много важна за клиента на Urban” и засилва статута на магазина като част от напредничавия, модерен начин на живот.
Собственици на независими магазини за грамофонни плочи също се насочват към поколението Y. Според Стив Стивънсън, собственик на магазина 1-2-3-4 Go! в Сан Франциско, Instagram играе огромна роля в бизнес стратегията му, тъй като 90% от общо 150 млн. потребители на приложението са под 35 години. Стивънсън публикува снимки на нови предложения, нови албуми, избор на екипа и специални предложения. Стратегията му води до ръст на феновете на профила му в приложението, но и до такъв в продажбите – 20-30% на годишна база.
За да се възползват изцяло от потребителите до 35 години обаче, компаниите трябва да направят винила възможно най-удобен и достъпен за създаване по заявка (on demand). Партньорствата с други екосистеми са ключови и някои компании вече поемат в тази посока. Сайтът Vinylize.it позволява на феновете да финансират групово (т.нар. краудфъндинг) грамофонна плоча с песни, които са чули онлайн. Те просто натискат бутон в SoundCloud и музикантът е уведомен за интереса. Qrates – подобна компания, позволява на музикантите да отпечатат малък брой плочи – по-малко от сто при обикновена поръчка от 500, и сами да създадат дизайна на обложките.
Бизнесът с грамофонни плочи по заявка процъфтява толкова много, че пресите за производство на грамофонни плочи не могат да смогнат на търсенето.
Таиши Фукуяма, главен марктинг директор на Qrates и Vinylize.it, казва, че поръчките са добри, но признава, че много клиенти не притежават грамофон. Според него мнозина няма да пуснат плочите, които купуват, и те ще останат само примери за възхищение на музикалния им вкус. Много смятат това за доста повърхностен начин за оценяване на музиката, което прави винила просто преходна фаза - по-скоро самоизразяване отколкото ценен музикален артефакт.
Фукуяма обаче е положително настроен. „Актът на събиране на физически обекти допада на ентусиастите от всяка една ера. Докато нови потребители на винила навлизат на пазара по тези нови начини, една част от тези потребители в един момент ще се превърнат в лоялни фенове на формата и ще започнат да слушат грамофонни плочи“, казва той.
По много начини интересът на поколението Y към винила не е изненадващ. Грамофонната плоча е знак за индивидуалност и желание да положиш още малко усилия, за да подкрепиш някои изпълнител. „Стриймингът и свалянето на музика от интернет са почти един вид суровина и то до такава степен, че всичко е едно и също“, казва Гари Кели от Interscope Records. Младите потребители „търсят онова извънредно изживяване, с което могат да покажат, че са супер фенове, а обложката става част от колекциите им от плочи или просто стои в стаята им в общежитието“.
Дали възходът ще продължи – предстои да видим. Магазинът 1-2-3-4 Go! вече забелязва застой в продажбите си тази година. А междувременно бизнес логиката на грамофонните плочи по заявка остава.