fallback

Храната халал - успех за 20 млрд. долара в САЩ

Все повече американци, които не са мюсюлмани, се насочват към продукти халал

17:18 | 18.09.16 г. 7

Понякога кулинарните тенденции се движат в синхрон с политическите. Киселото зеле, например, се преименува на „зелето на свободата“, когато САЩ е във война с Германия, а по-скорошни недоразумения с Франция водят до създаването и на „пържени картофки на свободата“, коментира Bloomberg.

Но понякога развитието на тенденции е чиста мистерия. В сезона на изборите за президент на САЩ мюсюлманите невинаги се чувстват добре дошли в Америка. Междувременно обаче продажбите на халал храна, подготвена според ислямските закони, се увеличават – и то не само сред нарастващото мюсюлманско население в САЩ. Приключенски настроени кулинарни фенове също я купуват все по-често.

Шахид Амануллах открива само 200 места, където сервират храна халал през 1998 г., когато стартира сайт, с който американците могат да откриват такива локации. Днес вече има 7600 места (сайтът включва и няколко места в София), а според него дори хора, които не са мюсюлмани, харесват халала. „Храната служи като страхотен посредник за споделяне на културата“, казва Амануллах.

На всяко ниво на хранителната верига в САЩ храната халал вече заема малка, но все по-бързо растяща ниша.

В магазините за хранителни стоки и други подобни обекти консултантската компания Nielsen открива, че продажбите са достигнали 1,9 млрд. долара през 12-те месеца до края на август, което е с 15% повече спрямо 2012 г.

Като цяло – от ресторанти до супермаркети, се очаква продажбите на халал да достигнат 20 млрд. долара тази година, което е с една трета повече от 2010 г., твърди Islamic Food and Nutrition Council of America, която сертифицира продукти халал и насърчава образователните инициативи по темата.

Някои търговци на дребно, които в момента възприемат тренда, са обект на критики – особено в социалните медии, където ислямът се намира под постоянен обстрел. Амануллах казват, че неговият сайт често се използва от подобни кръгове като източник на места тип „кой да бойкотираме“, но допълва, че подобни усилия обикновено имат обратен ефект и в крайна сметка помагат на бизнеса му.

Когато Whole Foods – един от пионерите в сферата, стартира първата си кампания за Рамадан, компанията получава критики, че натрапва чужди религиозни празници. Рик Финдли, глобален координатор на хранителните продукти в Whole Foods, обаче казва, че това не спира компанията.

„Хората смятат, че Whole Foods налага тенденции“, казва той. „Щастливи сме да сме лидери и да поемаме известни рискове“.

Ако погледнем демографията обаче, става ясно, че рискът от храна халал е по-малък. Миналата година в страната е имало 3,3 американски мюсюлмани, но според прогнозите броят им ще нарасне до 8,1 млн. души до 2050 г. В даден момент от този период мюсюлманите ще задминат евреите като най-голямата нехристиянска религиозна група в САЩ, сочи Pew Research Center.

Но това дори не е краят на историята. Според оценка на Аднан Дурани, главен изпълнителен директор на American Halal, 80% от потребителите, които купуват продукти от бранда му Saffron Road не се опитват да спазват мюсюлманските закони – те просто обичат храната и не искат замразени продукти.

Пазарът обаче не е достигнал повратния момент, в който големи имена сред пакетираните храни също да се присъединят напълно. Световният гигант Mondelez International играе голяма роля в предимно мюсюлмански страни като Индонезия и Саудитска Арабия, където халал е стандарт. Засега обаче продуктите, които продава в САЩ са много малко.

Най-голямата компания в света за хранителни продукти Nestle има 151 завода за продукти халал – от Малайзия до Пакистан, и разпространява стотици сертифицирани стоки по света. Но в Америка Nestle продава подобни продукти само през подразделението си за грижа за здравето, което прави доставки на болниците. При търговците на дребно пък Wal-Mart има халал продукти само в около 400 от общо 4600 свои магазина.

Възможно е продуктите халал да „бъдат ограничени заради стигмата“, която някои американци приписват исляма, казва Кришненду Рей, доцент по науки за храните в NYU Steinhardt. “А може в един момент да стане като кошер, който се идентифицира с по-свежа и разнообразна храна“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:19 | 12.09.22 г.
fallback