Budweiser се радва на необичаен източник на растеж - свиващия се руски пазар на бира. Това се случва, въпреки че американският бранд продължава да се сблъсква с проблеми на вътрешния си пазар, пише Bloomberg.
В Русия самопровъзгласилата се за "Крал на бирите" компания се радва на двуцифрен растеж на продажбите според ръководителя на руското подразделение на Budweiser, която е собственост на Anheuser-Busch InBev (AB InBev).
Какво точно се случва? За разлика от САЩ и Западна Европа, Budweiser е позиционирана като първокласна марка, което я прави по-привлекателна за по-младите и по-взискателни руски потребители. Освен това тя не е толкова скъпа, колкото други вносни еквиваленти. Чрез местно производство AB InBev има възможност да избегне въздействието на отслабването на рублата спрямо еврото върху цената на вносните бири. Budweiser стана третият най-голям премиум бранд по обем в Русия миналата година според прогнози на Nielssen, като успя да изпревари Heineken.
"Budweiser е истинска първокласна марка в Русия по отношение както на цената, така и на потребителското възприятие“, коментира ръководителят на AB InBev в страната Дмитри Шпаков.
Увеличаване на продукцията
Резултатите на AB InBev за четвъртото тримесечие показват как растежът на премиум марките като Budweiser помагат на представянето на компанията в Русия. Нейните обеми в страната се свиха с около 5% през 2015 г., но нараснаха с близо толкова през последните три месеца. За сравнение, компанията загуби дял в САЩ на фона на нарастващата популярност на крафт бирите.
Откакто избра Русия за своя първи пазар за международна експанзия на Budweiser, AB InBev прехвърли производството в завод в близост до Москва. Това позволи на компанията да избегне увеличаването на цените на повечето вносни бири. При 61 рубли (0,87 долара) за бутилка Budweiser е доста по-евтина от внасяната от AB InBev бира Spaten, която струва 175 рубли. И все пак Budweiser запазва своя международен престиж, като бира, предлагана на цени с 30% по-високи от тези на най-добрия масово продаван бранд на компанията – Klinskoe.
Повече спонсорства
„Преди няколко години прозвежданите обеми на Klinskoe бяха няколко пъти по-високи от тези на Budweiser в Русия“, коментира Шпаков. „Оттогава Budweiser напредна, а сега разликата не е чак толкова голяма“.
Ключът към растежа на Budweiser е увеличаването на спонсорствата на спортни събития, след като страната разхлаби рекламните лимити за пивоварните миналата година. Марката спонсорира Световното първенство по футбол през 2018 г. В допълнение много руснаци предпочитат световни марки, допълва Шпаков.
И все пак Русия остава трудно място за правене на бизнес. AB InBev и Carlsberg A/S са доказателство за това. Те затвориха част от заводите си в страната в отговор на спада на потреблението. Индустрията призовава поне за частично връщане на увеличените данъци, които се отразяват зле на бизнеса им през последните осем години.
„Това ще бъде от взаимна полза, тъй като пивоварните ще могат да увеличат производството и в крайна сметка ще плащат повече акцизи“, твърди Шпаков.