Най-големият производител на алкохолни напитки в Индия United Spirits обеща преди две години на Би Ен Рагувийр няколко знака, че ще насърчи бизнеса на неговия магазин за алкохол, пише Wall Street Journal.
Магазинът, който носи името Cyber Wines, никога не е бил обновяван. Директорът по продажбите, които е дал обещанието, е напуснал компанията. Същевременно няма никакво подписано споразумение по въпроса, коментира собственикът на търговския обект.
Подобни разочарования са били нещо обичайно, преди Diageo да придобие мажоритарен дял в United Spirits. Сега той твърди, че индийската компания му плаща по-бързо, а поръчките и споразуменията се случват на документи.
Изчистването на отношенията с търговците на дребно е един начините, чрез които Diageo, най-голямата компания за алкохолни напитки, се надява да изпревари конкуренти като Pernod Ricard. Увеличаващата се средна класа в Индия, по-младото население и предпочитанията към по-тежки напитки се оказаха привлекателни за големите международни алкохолни компании въпреки редицата регулации, които правят най-големия пазар на уиски в света по обем едно от най-трудните места за продажба на спиртни напитки.
През последното десетилетие Diageo направи редица опити да навлезе на индийския пазар на уиски. След това, през 2013 и 2014 г., успя да го постигне, като придоби 54,78% дял от United Spirits, чиято дистрибуторска мрежа достига до 81 хил. магазина в Индия.
Diageo не е уцелила перфектното време. Растежът на пазара на индийски спиртни напитки се забавя, като ръстът на обема продадено уиски се сви до 4% през 2014 г. от 13% през 2010 г. според Euromonitor. И все пак ръководителите на компаниите виждат възможност да насочат повечето хора, които употребяват алкохол, към по-скъпи напитки, докато привличат нови. Това се случва на фона на тенденцията по-заможните да променят своите нагласи към алкохола.
Британскатa компания се надява да увеличи своята печалба от индийския пазар, като насърчава продажбите на своите глобални брандове Smirnoff и Johnnie Walker благодарение на обхвата на United Spirits.
"Индия може наистина да донесе промяната за Diageo през следващото десетилетие“, твърди главният изпълнителен директор Айвън Менезес. Той обяви това миналия месец по време на обявяването на финансовите резултати на компанията, когато стана ясно, че нетните продажби в Индия са скочили с 6% през фискалното полугодие. Целта на Diageo е да превърне Индия в пазар, който ѝ носи печалба. Това обаче няма да е толкова лесно.
Повече от година след като Diageo придоби United Spirits “нищо не се случи – беше пълна финансова каша“, коментира анализаторът на Edelweiss Абниш Рой.
Сега, за разлика от Pernod, United Spirits ще продължи да продава продукти в различни ценови категории, но част от регулациите на места в Индия ѝ пречат да генерира печалба.
След извършването на промени в бутилките и маркетинга, както и след намаляването на цените, пазарният дял на уискито на United Spirits скочи до 45% от 10% в някои области според Edelweiss. Въпреки това пазарният дял на United Spirits се сви до 39% през 2014 г. от 42,7% през 2010 г. по данни на Euromonitor.
Делът на Pernod се увеличи до 11,2% от 8,1% през същия период. Френската компания се радваше на над 18% ръст на приходите си в Индия миналата година.
Pernod очаква страната да надмине Китай и да се превърне във втория ѝ най-голям пазар.
Наблюдавайки внимателно случващото се, ръководството на Diageo работи за намаляване на цените. През ноември United Spirits обяви, че маржът на печалбата ѝ преди данъци, такси, обезценяване и амортизация е бил 12,52%, което е над отчетения година по-рано 9,77%.
Най-голямото предизвикателство пред Diageo е да продължи да лавира сред регулаторните изисквания в Индия.