Докато индустрията за швейцарски часовници се насочва към четвъртата си година на малък или никакъв растеж, големите компании като Richemont, собственикът на Cartier, намаляват инвестициите в производството, а някои от по-малките играчи търсят купувач, пише Bloomberg.
Страната, която е най-големият производител на часовници, ще отчете 2% спад в продажбите през следващата година, сочи средната оценка на 11 анализатори, анкетирани от Bloomberg. Данните са същите като за 2013 и 2014 г. и доста под растежа от около 20% в предходните години.
“Липсват двигателите на растежа”, твърди Андре Брейнхайм, главен изпълнителен директор на Mondaine, независим производител на часовници. “Всички основни основни региони в света се сблъскват с проблеми - от САЩ до Европа и Китай”.
Забавянето принуди по-малките компании в бизнеса като Parmigiani и Ulysee Nardin да съкратят работни места, а собственикът на Maurice Lacroix - бранд, който прави по 90 000 часовника годишно, търси купувач от юли тази година.
Освен това случващото се може да разграничи ясно компаниите, които не са се подготвили за забавянето и по-големите производители като Swatch Group и Cie. Financiere Richemont, които са далеч по-подготвени. Марки като Omega на Swatch все повече са насочвани към младите купувачи, докато TAG Heuer разработи собствен умен часовник.
“Само силните марки ще оцелеят”, твърди Зузана Пуж, анализатор в Berenberg. “Добрите марки, които не се справят добре финансово, могат да бъдат купени”.
От началото на века пазарът нарасна двойно, благодарение на търсенето от страна на китайците, които носят близо половината от приходите на швейцарските производители, твърди Citigroup. Но заради забавянето на растежа на китайската икономика, индустрията започна да се сблъсква с насрещни ветрове. Износът се сви с 3,2% през първите 10 месеца на 2015 г., а данните за ноември ще бъдат обявени във вторник.
Китайските продажби намаляват заради вече тригодишната кампания срещу корупцията по високите етажи на властта, свързвана с екстравагантни подаръци, раздавани между високопоставени членове на обществото. Продажбите на швейцарски часовници в Китай, Хонконг, Макао и Тайван спаднаха с 19% през първите 10 месеца на годината и са с 1 млрд. франка по-малко спрямо нивото си преди тази криза.
Индустрията, която представлява една десета от швейцарския износ, пострада и от силния швейцарски франк, който принуди много марки да намалят цените си на външните пазари, за да останат конкурентоспособни.
В отговор Omega пусна линия от два часовника, свързани с Джеймс Бонд, така че да привлече по-младите клиенти. Същевременно терористичните атаки в Париж на 13 ноември накараха голяма част от туристите да се откажат от пътешествията си в Европа.
“Няма да имаме огромния растеж, който видяхме през предходните 20 години”, твърди Едуард Мейлан, главен изпълнителен директор на H. Moser & Cie.