Първо Тейлър Суифт отказа да пусне албума си в безплатните стрийминг услуги и генерира най-високите седмични продажби на албум от повече от десетилетие. След това Адел обърна гръб на Spotify и Apple Music, отказвайки да предостави там новия си албум „25“, като се представи още по-добре – тя подобри рекорда за най-големи седмични продажби на нов албум, поставен през 2000 г. от момчешката група 'Nsync, пише Bloomberg.
Може би е ред на Coldplay?
Британската рок група, която в петък ще пусне на пазара новия си албум „A Head Full of Dreams”, все още не е обявила дали новите ѝ песни ще могат да се слушат в стрийминг услугите.
Част от най-популярните изпълнители предпочитат да пуснат само няколко песни в стрийминг платформите, така че да насърчат продажбите на албумите си, които пък генерират по-големи приходи. Coldplay пазеше последните си два албума далеч от Spotify и то в момент, в който стриймингът беше нещо съвсем ново. Сега членовете на групата трябва да преценят дали могат да повторят успеха на Тейлър Суифт и Адел.
"Малко съм изненадан, че повече хора не са го опитали“, коментира Дейвид Бакула, старши анализатор в Nielsen Music. Списъкът с големи изпълнители, които са отказали да ползват в някои случаи стрийминг услугите, е малък и включва Бионсе, Суифт и Адел.
Бионсе пусна предишния си албум за продажба ексклузивно само в iTunes на Apple. Warner Music, която е собственост на милиардера Лен Блаватник, отказва да коментира плановете на Coldplay за стрийминга на „A Head Full of Dreams”, който ще излезе от лейбълите на компанията Parlophone и Atlantic. Говорителят на Spotify също отказва да коментира, а представителите на Apple и на групата не са отговорили на запитванията за коментар.
Coldplay и Apple отдавна работят заедно. Те си сътрудиничиха по рекламата на продукт на Beats by Dre, която беше и начин за промотиране и на новия сингъл на групата „Adventure of a Lifetime”. Фронтменът Крис Мартин участва в събитие на Apple през 2010 г. Част от представителите на индустрията твърдят, че групата е направила грешка, като не е избрала стрийминга в миналото.
"Това им попречи“, твърди Тед Коен, управляващ директор на TAG Strategic, консултантска фирма, сред чиито клиенти се нарежда Sony/ATV Music Publishing. Според него продажбите на албумите не са нараснали значително.
Стриймингът е пазар, носещ растеж на иначе борещата се със сериозни проблеми звукозаписна индустрия, която отбелязва спад в световен мащаб от почти 20 години. Изпълнителите, които не са от ранга на Адел и Бионсе, разчитат на компании като Spotify и YouTube на Google, за да получат повече внимание от феновете и това да насърчи продажбите им.
"Ако не сте топ изпълнител, не можете просто да опитате нещо ново“, твърди Бакула.
Но нито един певец в света не продава албуми така, както британката Адел. Тя продаде 700 000 копия на новия си албум само за един уикенд. „25“ донесе 40% от покупките на албуми през първите седем дни, след като излезе, посочват от Nielsen.
Позицията на Адел
Въпреки че продажбите показват, че решението на Адел да не пуска албума си в стрийминг платформите е правилно, те също така подчертават нейната невероятна позиция в света на музиката. Популярността ѝ е толкова голяма, че тя не се нуждае от толкова голяма реклама. Ето защо нейният успех вероятно няма да доведе до отлив на изпълнители от стрийминга, твърдят експерти от музикалната индустрия.
Суифт използва решението си, за да насочи вниманието към отчисленията, които изпълнителите получават от подобен род платформи, и заяви, че безплатният стрийминг подценява музиката. Тя реши да не пуска албума си „1989“ в Spotify миналата година, само защото компанията настоя да го предлага както в платената, така и в безплатната си услуга.
Шумът около този случай помогна на Spotify да добие по-голяма популярност, въпреки че компанията не хареса факта, че беше отхвърлена, твърди Мат Пинкъс, главен изпълнителен директор на Songs Music Publishing, която представлява Lorde и The Weeknd.
Музикалният стрийминг се разви значително и без новите албуми на Суифт и Адел, или без старите албуми на The Beatles. Spotify удвои броя на своите абонати между май 2014 г. и юни 2015 г., като има повече от 75 млн. потребители по целия свят.
Според Пинкъс успехът на Адел не дава яснота дали отказването от стрийминга е ефективна стратегия за всички изпълнители. Kendrick Lamar, Meek Mill и The Weeknd пуснаха новите си албуми едновременно в Spotify, iTunes и във физическите магазини за музика, и все пак се изкачиха до номер едно в класациите на Billboard.
Звукозаписните компании спорят за потенциала на отказването от стрийминг услугите, а Coldplay могат да се окажат много по-интересен пример. Последният албум е най-зле продаваният им до момента, докато Адел и Суифт са на върха на своята популярност.
„Не смятам, че Coldplay има пазарния потенциал да направи това, без то да се отрази зле на групата“, обобщава Пинкъс.