Коледното пазаруване не е такова, каквото беше.
Проучване на Националната федерация на търговците на дребно (NRF) в САЩ разкри, че повече хора са пазарували онлайн, отколкото от физически магазини по време на Деня на благодарността и в уикенда на Черния петък – знак за бързата и голяма промяна в навиците за пазаруване на американците, пише Wall Street Journal.
През тази година тълпите в търговските центрове бяха по-малки и в магазините беше по-спокойно по време на Черния петък. Но онлайн пазаруването, особено това през мобилни телефони, се увеличи, след като повечето търговци на дребно предлагат същите промоции и онлайн, често преди стоките да се появят във физическите магазини. От своя страна, клиентите предпочетоха удоволствието да пазаруват, докато си почиват у дома.
Те похарчиха очакваните 4,45 млрд. долара онлайн в четвъртък и петък, като продажбите на Черния петък се увеличиха с 14 на сто спрямо миналата година, твърдят от Adobe Systems, която следи покупките в 4500 американски уебсайта. Компанията посочва, че повече от половината от покупките в рамките на Черния петък са направени през мобилни устройства. Близо половината от онлайн поръчките в Wal-Mart от Деня на благодарността до края на Черния петък са извършени през мобилни устройства, почти двойно повече спрямо миналата година, твърдят от търговската верига.
Същевременно ритуалът за пазаруване в Деня на благодарността изглежда губи привлекателността си, преливайки в по-дългия празничен сезон, който започва преди Хелоуин и продължава до часовете преди Коледа за някои купувачи.
Американците са похарчили 12,1 млрд. долара в традиционните физически магазини по време на Деня на благодарността и Черния петък. Това е спад спрямо миналата година, твърди ShopperTrack, която използва камери, за да измерва пазаруването.
"Приключихме с коледното пазаруване. Купихме нещата онлайн“, твърди Алберт Калдерон, полицай, който вози двегодишната си дъщеря в количка в магазин на Wal-Mart в Мериленд в петък.
„Днес пазаруваме за забавление“, твърди съпругата му Сюзан. Двойката е видяла сравнително празния паркинг на магазина и е решила да го посети, допълва жената.
Промяната означава, че търговците на дребно, които разчитат предимно на продажбите от физическите магазини, се сблъскват с огромна трансформация в празничното пазаруване, на каквото ще станем свидетели през следващите седмици и години, твърдят директори на компании и консултанти в сферата.
Големите вериги се опитват да се адаптират. За първи път Wal-Mart позиционира по-голямата част от най-добрите си оферти онлайн, часове преди да започне да ги предлага в магазините си. Служители на Target Group пък изпращаха от магазините продуктите, поръчани онлайн, преди физическите магазини да започнат разпродажбите в Деня на благодарността. Но въпреки това онлайн продажбите все още представляват малка част от общите продажби на тези вериги за търговия на дребно. Повече от 103 млн. души са пазарували онлайн по време на уикенда, включващ Деня на благодарността. Близо 102 млн. пък са пазарували в магазините, сочи проучване, направено сред 4200 купувачи.
"Ясно е, че дългогодишната празнична традиция за отправяне към магазините със семейството и приятелите, сега се бори с нова традиция за търсене на възможности за спестяване на средства чрез онлайн пазаруване за Коледа, твърди президентът на NRF Матю Шей.
Данни на Internetional Business Machines показват, че мобилните устройства са свързани с около 57% от целия онлайн трафик при пазаруването. Това е с 15% повече спрямо същия период миналата година. Освен това отбелязва първия път, в който мобилният трафик надминава този от настолни компютри по време на Черния петък.
„Тазгодишният празничен сезон може да накара много търговци на дребно, които имат физически магазини, да осъзнаят, че ще трябва да трансформират модела, по който работят, за да се конкурират с онлайн търговците“, твърди Стив Бар, консултант в PricewaterhouseCoopers.