Най-големият производител на алкохолни напитки в света Diageo обяви, че ще прекрати партньорството си с Heineken в Южна Африка, докато се опитва да упражнява по-голям контрол върху пазара в страната, който става все по-важен за него, пише Wall Street Journal.
Базираният в Лондон производител на водка Smirnoff, бирата Guinness и уискито с марка Johnnie Walker обяви, че се е съгласил да преструктурира своя джойнт венчър с Heinkenen и Namibia Breweries преди предварително договореното прекратяване през 2018 г.
"Сега вярваме, че Diageo разполага с необходимия мащаб, за да премине към следващия етап на растеж“, посочва главният изпълнителен директор на компанията Иван Менезес.
Diageo и нейните партньори създадоха общата компания през 2004 г., за да продават съвместно портфолио от бира, сайдер и напитки, готови за консумация, в опит да се конкурират с гигантите Anheuser-Busch InBev и SABMiller – двата най-големи производители на бира.
Diageo обяви, че ще продаде своя 42,25% дял от предприятието, което съдържа комбинираното портфолио на Diageo, Heineken и Namibia Breweries, както и своя 15% дял в Namibia и 25-те си процента от пивоварната в Гаутенг.
Diageo ще купи оставащия дял от маркетинговото подразделение, оглавявано от Джеф Миликен, който ще се превърне в главата на Diageo в Южна Африка, след като сделката получи одобрение от регулаторите – нещо, очаквано тази година.
Пазарният дял на Diageo се увеличи от 26% на 40% през последните девет години, посочват от компанията, според която ЮАР е петият ѝ най-голям пазар на спиртни напитки по обем.
Heineken отказва да разкрие данните за пазарния си дял в страната, но анализаторът на Nomura Едуард Мънди твърди, че компанията наскоро е загубила част от дела си в Южна Африка.
Холандският производител на бира ще създаде нов джойнт венчър в Южна Африка заедно с Namibia Breweries, който ще е фокусиран върху развитието на портфолио от бири и ще донесе на Heineken по-голям търговски контрол върху ключовите ѝ брандове в страната.
Африка представлява възможност за Diageo, която се бори с мудния растеж на продажбите си в Северна Америка, която е нейният най-голям пазар. Компанията заяви пред инвеститорите си, че очаква между 2013 и 2017 г. пазарът на спиртни напитки в Южна Африка да нарасне с 45 на сто до 2,39 млрд. долара.