Износът на швейцарски часовници отбелязва най-силния спад за повече от петгодишен период, след като силният франк и представянето на Apple Watch натежаха на продажбите, пише Bloomberg.
Продажбите спадат с 8,9% до 1,71 млрд. франка (1,9 млрд. долара) през май, сочат данните на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия. Това е най-големият спад от ноември 2009 г. Износът през първите пет месеца на годината отчита понижение от 0,3%.
Швейцарските часовникари се борят с коригирането на цените по целия свят, след като франкът нарасна до рекордни нива спрямо еврото през тази година. Появата на Apple Watch влоши нещата, а устройството трябва да се появи в магазините в повечето страни, включително и в Швейцария, през следващата седмица. Това може да доведе до намаление на поръчките на швейцарски часовници заради нарастващата конкуренция.
“Износът на евтини часовници в САЩ също може да понесе негативни последствия от пускането на Apple Watch на пазара”, коментира Патрик Швендиман, анализатор на Zuercher Kantonalbank в Цюрих. Американският пазар отбелязва само едноцифрен растеж тази година, след като растежът се забави до 6% през 2014 г.
Спадът в доставките на часовници достига 14% за пазара в САЩ и 34% в Хонконг, където китайските потребители често купуват часовници, за да се възползват от по-ниските данъци.
Силният долар и слабото евро карат повечето азиатски туристи да посещават Европа, а не САЩ, и да харчат парите си на Стария континент. Това би могло да обясни и спада на доставките в САЩ, твърди Дебора Айткен, анализатор на Bloomberg Intelligence.