Пазарът Кхан изглежда като много други пазари в Индия. Между сградите висят жици, бездомни кучета обикалят прашните улици, а неравните тротоари са изпълнени с купувачи.
Но видът може да е подвеждащ. Пазарът, разположен в сърцето на Ню Делхи, е домът на най-скъпите и най-търсените търговски площи в цяла Индия, пише CNBC.
Годишният наем на търговска площ на пазара е средно 243 долара за квадратен фут според компанията за недвижими имоти Cushman and Wakenfield. Това е доста под цените на Пето авеню в Ню Йорк, но е почти колкото на ключовите улици в Дубай и Хелзинки.
До падането на нощта тесните улички на пазара гъмжат от хора, които търсят слънчеви очила Dior за 600 долара или са се запътили да си купят следващото лате за 5 долара. Въпреки че повечето пазаруващи в Ню Делхи са местни, могат да бъдат забелязани и малко чужденци около местата, където се продават обувки и дрънкулки, при това с висока надценка.
„Това е най-доброто място в града, намиращо се близост до дипломатическия квартал, коментира Атул, мениджър в местен магазин за дизайнерски очила, но отказва да посочи фамилията си. „Продаваме предимно на индийски купувачи, онези 1 или 2%, които могат да си го позволят“.
Атул твърди, че собственикът на магазина, в който работи, плаща по 14 хил. долара месечно за наем на помещението. Естер, която работи в тесен, лъскав магазин за облекло, посочва, че собственикът на бутика плаща месечно по 700 долара за наем.
„Отворихме магазина си на това място преди месец и вече имаме няколко добри продажби“, коментира тя. „И все пак, ще ни бъде трудно да изкарваме достатъчно всеки месец, за да си плащаме наема“.
Пазарът не е изглеждал така преди. В действителност в началото той е убежище за бежанци след разделянето на Британска Индия на Индия и Пакистан.
Сега много жители на Ню Делхи твърдят, че пазарът е просто място, където елитът на столицата показва богатството си. Мобилните телефони, които се продават на пазара, са с 20% по-скъпи от тези в магазините, които се намират само на няколко пресечки разстояние. Въпреки това хората ги купуват, само за да кажат, че са купени от въпросното място.
Тенденцията се разпростира дори върху плодовете. Извън пазара мангото може да бъде намерено за 1,50 долара, докато вътре в него се продава за 2 долара бройката.
Тъй като средния жител на Делхи изкарва приблизително 3000 долара годишно, голяма част от хората в града не посещават пазара. За други това остава ценен източник на висококачествени стоки.
„Това е единственото място в града, където мога да намеря руски черен хляб, какъвто обичам“, твърди Куналика Сингх, която учи втора година в колеж. „Скъпо е, но майка ми идва да ми взима от тук. Това е единственото място, на което може да се намери“.