Като продукт, пуснат на пазара от знаменитост от ранга на Джей-Зи, Tidal се оказа наистина голяма новина.
Застанал на сцената заедно с Мадона, Кание Уест, Джак Уайт, Ники Минаж и още близо дузина други звезди, Джей-Зи представи Tidal на 30-и март в Манхатън. По думите му това е услуга за музикален стрийминг, която ще се конкурира със Spotify, Apple и Google, пише Guardian.
За разлика от другите музикални приложения, това ще бъде контролирано от изпълнителите, а не от инвеститори от Силициевата долина или от големи студиа. Ето защо звездите обещават честно разпределение на парите на всички музиканти.
За една индустрия, която се бори с проблем като оценяването на стойността на музиката в дигиталната ера, това звучи доста дръзко. Но от самото си начало Tidal е осмиван като грандиозен, но безсмислен проект.
Във видео тийзъра му се виждат звездите, които си говорят тайно и вдигат тост с шампанско. Джей-Зи и съпругата му Бионсе наричат Tidal “движение”, което ще “промени хода на историята”. Пресконференцията беше грандиозна, но не разкри много детайли за услугата, докато Алиша Кийс цитираше Ницше, а изпълнителите подписаха декларация за “възстановяване стойността на музиката”.
Дръзкото представяне на Tidal доведе до седмици, изпълнени с негативни коментари в новините по неин адрес. Блогърите не спираха да посочват слабото ѝ представяне в магазина за приложения на Apple, а някои музикални изпълнители решиха, че тя е в полза само на музикалния елит.
“Смятам, че беше наивно от тяхна страна да мислят, че могат да говорят от името на всички”, коментира Ерол Колосин, асистент професор в Clive Davis Institute of Recorded Music в New York University. “Особено при сегашния икономически климат хората не са готови да покажат дори нещо близо до симпатия към хората, които са много по-добре от тях”.
Тази седмица най-сетне Tidal най-сетне се подготви да отговори на всичко това. В Twitter Джей-Зи заяви, че “Tidal се справя добре” и има 770 хил. абонати. Певецът обаче посочи, че компанията му е допуснала няколко грешки.
“Ние сме хора”, написа той. “Не сме съвършени, но сме непоколебими”.
В интервю главният инвестиционен директор на Tidal Ваня Шлогел пое отговорност за проблемното представяне на услугата и заяви, че начинът, по който се е развил случаят около платформата, не е бил правилен.
“Беше разочароващо, защото в сърцата си знаехме какво беше намерението ни и че не свършихме достатъчно добра работа в това да разкажем историята на самите себе си. Това позволи на други хора да станат и самите те да ни я кажат, което не беше особено полезно”.
За Tidal, която Джей-Зи купи тази година за 56 млн. долара като част от придобиването на шведската технологична компания Aspiro, стратегията за използване на толкова известни звезди се оказа нож с две остриета. Докато технологичните фирми обикновено не дават чак такава гласност на новите си продукти, давайки им възможност да потръгнат далеч от светлината на прожекторите, Tidal се опита да спечели от известността на изпълнителите. Това доведе до вълна от журналистически материали, на каквато един малък играч на пазара рядко би се радвал, но и прикова погледите към негативните страни.