Съдът в Лос Анджелис постанови във вторник, че музикалният хит от 2013 г. „Blurred Lines” нарушава авторските права на песента на Марвин Гей от 1977 г. „Got to Give It Up”, а композиторите на миналогодишна песен Робин Тик и Фарел Уилямс трябва да платят повече от 7,3 млн. долара на семейството на Гей.
Решението на съда е прецедент в историята на музиката и може да се отрази значително на музикантите, които се опитват да създадат нови песни, пише Quartz.
“Blured Lines” не съдържа части от текста или взети директно мелодии от „Got to Give It Up”, но когато слушате песните заедно, става ясно, че звучат подобно. Адвокатите на Тик и Уилямс заявиха, че музикантите са се опитали да предадат „усещането от края на 70-те“, което носи песента на Гей, но тези елементи не са обект на авторското право.
Съдебните заседатели не са съгласни с това.
Какво ще се случи, ако „чувството“ и „настроението“ започнат да се защитават от авторското право и авторите на песни могат да съдят музикантите? Според Паркър Хиджънс, директор на фондация Electronic Frontier, отговарящ за авторските права, когато хората твърдят, че някоя песен им звучи като от съответна ера, това е, защото музикантите в тази епоха са правили много подобни едно на друго неща.
По думите му, ако авторското право започне да обхваща и настроението на песента, това ще ограничи значително музикалната индустрия, защото ще означава по-трудно създаване на нови стилове, явления като Motown и дори нови протестни песни.
През последните десетилетия има редица съдебни дела, заведени най-вече в САЩ, които ограничават правото на артистите да включват в творбите си работите на своите предшественици. През 2005 г. музикалният лейбъл Bridgeport, който играе ключова роля и по делото за „Blurred Lines”, спечели дело, постановяващо, че вземането на части, независимо колко кратко или променени са те, без предварително одобрение от страна на притежателя на авторските права, е назаконно.
По време на участието си в TED миналата година музикалният продуцент Марк Ронсън, който седи зад скорошния хит “Uptown Funk”, силно напомнящ фънка от началото на 80-те, разказва как музикантите винаги отдават почит на своите предшественици.
Случаят „Blurred Lines” все пак може да бъде обжалван – Тик и Фарел все още обмислят възможностите си. Със сигурност присъдата от 7,3 млн. долара няма да е толкова страшна, след като всеки от тях получи по повече от 5 млн. долара от песента. Но истинската цена ще стане ясна, когато неизвестният музикален гений се опита да създаде нова песен, която да не се свързва с конкретна ера, и бъде извикан в съда, защото му е предявен иск за това, че произведението му наподобява песен, която е издадена по-рано.