fallback

Финансовата грамотност влияе на емоционалното здраве

Потребителите в Индия са най-добре подготвени за финансова криза, докато в САЩ имат най-слаба подготовка

16:45 | 10.01.11 г. 1

Съществува връзка между финансовата грамотност на хората и тяхното емоционално здраве, разкрива проучване на ING Group. По-грамотните финансово хора по-често изпитват чувство на щастие и обратно, по-неграмотните във финансово отношение, както и тези със заеми, по-често са подложени на силни отрицателни емоции, свързани със страх, вина и срам, съобщиха от компанията.

Изследването, в което са участвали над 5 хил. души от 10 страни в Европа, САЩ, Латинска Америка и Азия, измерва финансовата грамотност на потребителите и как тяхната „финансова интелигентност“ се отразява на нагласите, поведението и емоционалното им състояние.

Проучването показва още, че като цяло мъжете имат по-висока финансова култура от жените, а младите хора постигат по-високи резултати. Азиатските потребители са много по-запознати с финансите и показват най-силно желание да учат повече.

90% от потребителите в проучването биха искали да управляват по-добре парите си. Това, което пречи на повечето от тях да го правят е, че или не знаят откъде да започнат, или не знаят откъде да получат необходимата информация.

63% от участниците имат основна финансова грамотност, т.е. съвсем начални познания в областта на финансите. Хората от тази група се стремят да приложат на практика базови финансови концепции като спестяване за пенсиониране и спестяване за кризисни ситуации.

По-малко от 60% от потребителите спестяват за годините след пенсиониране, като този показател варира за различните страни. Например едва 44% от запитаните от Испания спестяват за пенсия срещу 79% от респондентите от Индия.

Въпреки универсалната житейска мъдрост „Не харчи повече пари, отколкото имаш” над 55% от запитаните са изтеглили заем, а 25% не успяват да се вместят в бюджета си.

В допълнение проучването показва, че една трета от отговорилите нямат заделени средства за кризисни ситуации и не са подготвени да покрият неочакван разход от 1000 евро. Потребителите в Индия са най-добре подготвени за финансова криза, докато респондентите от САЩ имат най-слаба подготовка.

Доколко финансово грамотни са българите и къде попадат в международен план по този показател ще стане ясно през февруари, когато ще приключи проучване на ING у нас.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:53 | 13.09.22 г.
fallback