fallback

Големите коли отново се връщат на мода

Колкото повече се отдалечават от кризата с цената на бензина, толкова по-малко американците си спомнят за нея

11:51 | 21.07.10 г.
Автор - снимка
Създател

Две години след рекордните цени на бензина в САЩ големите коли отново заемат мястото си в сърцето на американците. Нови или втора ръка, пикапи, кросоувъри, джипове и дори миниванове – американците искат да карат големи возила.

„Колкото повече се отдалечаваме от кризата с цената на бензина, толкова по-малко хора си спомнят за нея“, коментира пред CNBC анализаторът Джесика Колдуел. Тя визира момента, когато цената на галон бензин премина над рекордните 4 долара, тъй като цената на петрола бе близо до 150 долара за барел.

Ренесансът на популярността на големите коли идва в момент, когато глобалната автоиндустрия навлиза във втора поредна тежка година.

„Американците харесват размера и функционалността“, посочва Джордж Маляно, директор на отдела за анализ на Северна Америка в IHS Automotive.

Макар обаче настоящите пазарни условия да имат много общо с тези отпреди кризата, наблюдават се и доста разлики. Една от тях е обемът на продажбите – след спада през 2008 под ниво от 9 млн. броя, през 2009 година автомобилният пазар отчита увеличение до около 11 млн. броя.

Това е доста далеч от средно 15-17 млн. продажби на автомобили преди годините на кризата.

Кросоувърите, които много приличат на джиповете от миналото, но са изградени на базата на лека кола, привличат доста голямо внимание. Причината е и в това, че те са малко по-икономични от стандартните джипове.

Продажбите на кросоувъри отчитат ръст от 24,2 на сто за първото тримесечие, средните по размер джипове със стандартна база пък бележат ръст на продажбите от 22,8 на сто. Това е далеч по-добро представяне от продажбите на по-малките коли.

Малките автомобили отчитат ръст на продажбите от 14,2 на сто, докато при малките джипове има спад от 15 на сто.

„Когато бензинът бе по 4 долара за галон, хората не си помисляха дори за покупка на кросоувър. Търсенето на малки коли обаче изчезва веднага при спад в цената на бензина. При хибридите това е дори по-видимо. Потребителите не искат да плащат премия“, коментира Маляно.

Данните за продажбите в САЩ изглеждат доста интересни. През февруари 2009 година например продажбите на кросоувъри бележат спад от 33 на сто на месечна база и с малко по-малко на годишна. Сделките с Ford Escape пък, който в момента е сред най-популярните джипове, отстъпват с 28,9 на сто на месечна и 27,3 на годишна база.

През май 2010 година, който е един от най-силните месеци от началото на 2010 година, продажбите на Escape нарастват със 17,3 на сто, а тези на кросоувъри се увеличават с 16,6 на сто. Постепенно сегментът на кросоувърите обаче става все по-голям и конкурентен.

„Кросоувърите се превърнаха в мейнстрийм. Смятам, че хората стават по-реалистични относно приложението на джиповете. Те по-скоро се използват като алтернатива на автомобили, а не като офроуд превозни средства“, посочва Колдуел.

През първата половина на 2010 година четири модела имат продажби от над 50 хил. броя, още четири имат между 35 и 45 хил., а всички тези осем модела се произвеждат от общо седем различни компании.

Подобен е моделът на пазара при пикапите, сходен е и при вановете.

През юни лекотоварните автомобили отчетоха ръст на продажбите от 20,1 на сто, а от началото на годината увеличението е 17,2 на сто. През юни 2008 година обаче не беше така – при цена на бензина около 4 долара за галон лекотоварните автомобили отчетоха спад на продажбите от 37%. Това показва, че освен всичко останало, купувачите пресмятат и икономичността на автомобилите.

Може би и това е причината кросоувърите да печелят популярност за сметка на джиповете. Макар и доста под рекорда си, цената на бензина остава висока в исторически план, което не пречи на американците отново да заобичат големите коли. Според анализатори това кара притиснатите до стената производители на автомобили отново да насочат усилията си в тази посока.

Истината е, че те трябва да дават на потребителите това, което те желаят да купят, а тенденцията на отказ от най-големите джипове и пикапи и насочване към кросоувъри в никакъв случай не означава, че американците скоро ще заобичат малките коли.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:35 | 06.09.22 г.
fallback