fallback

Токът за електромобилите трябвало да струва колкото бензина

Така мислят британски експерти, според които цената на зареждането не трябва да е водещ мотив при покупка

09:08 | 07.07.10 г. 2

Моделът Роудстър на Tesla Motors е един от електромобилите, одобрени за движение по магистралите. Снимка: TeslaMotors

Стига да можете да си позволите първоначалната цена за закупуването на един електрически автомобил, текущите разходи за поддържането му изглеждат доста примамливи. Цената на електроенергията все още е в пъти по-ниска от тази на бензина. Ето защо придвижването с такава кола (разбира се с условието, че има къде да се зарежда) би излязло почти без пари. Почти. Но не съвсем, посочват от бранша на енергетиката и представители на Комитета по промените в климата във Великобритания.

Според тях електрическите коли в Обединеното кралство трябва да се таксуват и парите да отиват за построяването на допълнителни източници на електроенергия. В противен случай националната електропреносна система може да се претовари и това да причини недостиг на електричество.

Анализи на Saturn Energy, един от най-големите доставчици на електричество във Великобритания, който е на пазара от 15 години, показват, че за миля шофьорите на електрически автомобили трябва да плащат такса от 10 пенса. Сумата се налага заради повишеното търсене на ток, което ще се създаде, ако целите на правителството за добив на електроенергия от възобновяеми източници се провалят.

По данни на Комитета по промени в климата по пътищата на Великобритания до 2020 г. ще има 1,7 млн. електрически автомобила. Това ще създаде сериозни затруднения за електропреносната система в страната и може дори да доведе до дефицит на предлагането на електричество.

От Saturn Energy предупреждават също, че електричеството трябва да струва колкото бензина. Това ще разубеди онези шофьори, които искат да си купят електрическа кола само за да спестят от разходите си за гориво.

Подобна такса от 10 пенса би събирала по 1,7 млрд. паунда годишно и ако парите се използват по предназначение, ще могат да осигурят една атомна инсталация, две газостанции или 10 хиляди нови вятърни турбини всяка година, посочва Telegraph.

Критици на електрическите автомобили цитират изследвания, според които подобни превозни средства са едва наполовина по-ефективни от тези с дизелови двигатели, ако се вземат под внимание разходите за опазване на околната среда.

Друг проблем е инвестицията в пътна инфраструктура. Неспокойната икономическа обстановка прави инвеститорите много предпазливи. „Влагането на милиони в пътища означава построяването на нови станции за зареждане и поддържането им в период, в който страната ни вече е притеснена заради недостига на гориво. Ако електричеството, необходимо за зареждането на тези коли, е на същата цена както и бензина, това може и да осигури инвестицията, от която се нуждаем“, казва директорът на Saturn Energy Джон Макшейн пред Telegraph.

И в крайна сметка изразът, че евтиното обикновено излиза скъпо, може да се окаже напълно валиден за електрическите автомобили. Защото освен по-високата първоначална стойност и разходите за батерия, която трябва да се сменя през определен интервал от време, новото поколение автомобили ще имат нужда от изграждането на специални електростанции за зареждане, съоръжения за поддържането им и в крайна сметка от повече ток, за да се движат по пътищата.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:07 | 13.09.22 г.
fallback